Se opp for svindel med BankID

09.10.2019 — En ny type telefonsvindel lurer forbrukere til å gi fra seg informasjon om BankID. Det kan bli dyrt.
Bilde viser en dame som snakker i telefonen.

FOTO: Viktor Hanacek/picjumbo

Flere banker har den siste tiden advart kundene sine om en ny type telefonsvindel. Svindlerne ringer kunden og prøver å lokke denne til å taste inn BankID informasjon på en falsk nettside hvor svindlerne har kopiert bankens egentlige nettside.

– En engelsktalende person fra banken din vil aldri ringe og be deg taste inn eller oppgi BankID-informasjon på denne måten. , sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Kan bli dyrt

Hvis BankID eller annen sensitiv informasjon havner i feil hender kan det fort bli dyrt, og i verste fall kan man ende opp med å måtte dekke tap på mange tusen kroner fra egen lomme.

– BankID må du bare bruke dersom du er hundre prosent sikker på at det er trygt, sier Haug. – Har du blitt svindlet, må du straks varsle banken din og anmelde saken til politiet.

Se også informasjon fra Finans Norge: https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2019/10/pass-pa-telefonsvindel/

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.