Personvernkommisjonen må ta forbrukervernet på alvor

Der vi tidligere betalte med penger, er det nå stadig oftere personopplysningene våre som skaffer næringsdrivende inntekter. Etter hvert som teknologien utvikler seg henger forbrukervern og personvern stadig tettere sammen. Forbrukertilsynet er glad for at mandatet til den nye personvernkommisjonen har et tydelig forbrukerperspektiv, men det må likevel utvides ytterligere.

Publisert:
Oppdatert:

For de fleste er digitale tjenester en naturlig del av hverdagen, og mange av disse tjenestene samler inn store mengder data om oss. Dataene brukes ofte til mer enn bare å levere selve tjenesten. For eksempel brukes personopplysninger til markedsføring og forretningsutvikling, og for forbrukerne kan det være vanskelig å ha kontroll. Forbrukertilsynet synes derfor det er bra at Regjeringen vil utrede personvernets stilling.

Teknologiutviklingen har store konsekvenser for personvernet, men også for forbrukervernet. Det kan være vanskeligere å få oversikt over markedet og ta kloke valg når man ikke lenger betaler med penger, eller når markedsføringen er skreddersydd til den enkelte. Noen ganger fremstår også valgene vi tar lite reelle – enten på grunn av mangelfull informasjon, eller fordi vi ikke ser noen gode alternativer.

Forbrukertilsynet mener at Personvernkommisjonen må se på om samfunnet er rustet til å ivareta person- og forbrukervernet, både i dagens markeder og når teknologien utvikler seg videre. Et viktig perspektiv er hvordan barn og unges rettigheter skal ivaretas når de bruker digitale tjenester.

Det er særlig fire konkrete saker Forbrukertilsynet vil at personvernkommisjonen skal vurdere:

Les høringssvaret til Forbrukertilsynet her. Fristen for å sende innspill til personvernkommisjonens mandat gikk ut 31. august.