På grunn av stor saksmengde er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som skal tas opp til realitetsbehandling hos Forbrukerombudet.
Hvert år organiseres virksomheten i en virksomhetsplan, for å oppnå en mest mulig effektiv saksbehandling. Denne utarbeides på bakgrunn av tidligere henvendelser til Forbrukerombudet, samfunnsutviklingen for øvrig, og på bakgrunn av hvilke områder de sterkeste forbrukerhensynene gjør seg gjeldende. I 2014 ble følgende emner prioritert: Finansielle tjenester, IKT, bolig, og særlig utfordringer for sårbare forbrukergrupper. Innenfor bolig ble det særlig prioritert å arbeide med kontrakter for salg av nyoppførte boliger og husleiekontrakter. I 2015 vil følgende områder bli prioritert: Finansielle tjenester, bolig, IKT og fjernsalg. Det nevnte prioritetsarbeidet innenfor bolig videreføres i 2015.
Arbeidet med de definerte satsningsområdene legger beslag på store ressurser. For å oppnå målet om mest mulig effektiv saksbehandling er det viktig for Forbrukerombudet i størst mulig grad å holde seg til den planlagte virksomheten. Problemstillingen som klageren tar opp omfattes ikke av de problemstillingene som Forbrukerombudet har planlagt å følge opp i 2014 og 2015.
Samtlige klager Forbrukerombudet mottar blir imidlertid vurdert for å avgjøre om de skal tas opp med innklagde. Etter en nærmere vurdering, finner ikke Forbrukerombudet at klagen representerer tilstrekkelig sterke forbrukerhensyn som tilsier at den skal behandles på bekostning av de prioriterte sakene.
Forbrukerombudet nedlegger slik påstand:
Klage over Forbrukerombudets nedprioritering av klage på Eiendomsmegler 1 sin markedsføring tas ikke til følge.