Forbrukerombudet skal, ut fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at bestemmelsene i markedsføringsloven kap. 1 til 5, eller bestemmelser gitt i medhold av loven overholdes, jf. markedsføringsloven § 34 første og andre ledd. Dette tilsynet skal føres ”ut fra hensynet til forbrukerne”, jf. § 34 andre ledd første punktum.
På grunn av stor saksmengde er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som skal tas til realitetsbehandling hos Forbrukerombudet. For å behandle saker på en mest mulig effektiv måte, er virksomheten hvert år organisert i en virksomhetsplan. Innenfor de virksomhetsområder som finnes i denne planen, arbeider Forbrukerombudet for å få bredest mulig gjennomslag for ulike typer saker, for eksempel slik at en problemstilling som er av stor praktisk, økonomisk eller sikkerhetsmessig betydning for mange forbrukere tas opp med en hel bransje samtidig.
På bakgrunn av henvendelser Forbrukerombudet mottok i 2011 og samfunnsutviklingen for øvrig, vil hovedprioriteringene i 2012 blant annet være følgende emner: Finansielle tjenester, bolig, IKT, og unge voksne. Arbeidet med de definerte satsingsområdene legger beslag på store ressurser. For å oppnå målet om mest mulig effektiv saksbehandling, er det viktig for Forbrukerombudet i størst mulig grad å holde seg til den planlagte virksomheten. Det foretas konkrete vurderinger også i enkeltsaker. Forbrukerombudet har ikke ansett forbrukerhensynet i denne konkrete saken så stort at det tilsier en prioritering på bekostning av andre viktige saker.
Forbrukerombudet har i fjor og i år mottatt få henvendelser som gjelder adressert reklame, og det foreligger ikke sterke grunner til å fravike virksomhetsplanen for å prioritere denne saken. For øvrig har Brilleland informert om at de nå har slettet Ingvaldsen fra sine lister, samt tatt inn muligheten til å reservere seg direkte hos dem i sine markedsføringshenvendelser til forbrukere.
Forbrukerombudet nedlegger slik påstand:
Klage over Forbrukerombudets nedprioritering av klagene fra N.N. vedrørende levering av adressert reklame til tross for reservasjon fra Brilleland tas ikke til følge.