MR-2011-857: N.N. – Forbrukerombudet

Saken gjelder Forbrukerombudets nedprioritering av klage på Utleiemeglerens markedsføring av sin meglertjeneste.

Vedtak av 5. august 2011

Klager: N.N.
Innklaget: Forbrukerombudet, pb. 4597 Nydalen, 0404 OSLO

Markedsrådets sammensetning:
1. Professor Tore Lunde
2. Lagdommer Randi Grøndalen
3. Spesialrådgiver Karl Johan Hallaråker
4. Daglig leder og generalsekretær Gunnar Buvik
5. Rektor Trond Blindheim
6. Advokat Signe Eriksen
7. Direktør Wenche Jacobsen
8. Advokat Rune Erstad
9. Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud

1. Sakens bakgrunn

Saken gjelder Forbrukerombudets nedprioritering av klage på Utleiemeglerens markedsføring av sin meglertjeneste.

Forbrukerombudet mottok 31.5.2011 klage fra N.N. på Utleiemeglerens markedsføring av sin meglertjeneste som ”sikker, trygg og problemfri for utleier”. N.N. hadde benyttet Utleiemegleren da hun leide ut en leilighet, og opplevde ikke at meglertjenesten var i samsvar med markedsføringen.

Forbrukerombudet fant ikke å kunne ta saken opp til realitetsbehandling. Det ble i brev av 6.6.2011 i hovedsak vist til prioriteringshensyn.

I brev av 23.6.2011 ba klager om at saken ble sendt til Markedsrådet for vurdering av prioriteringsspørsmålet.

Saken ble oversendt Markedsrådet ved ekspedisjon av 20.7.2011.

2. Klagers anførsler

Klager hevder at Utleiemeglerens markedsføring er i strid med markedsføringslovens bestemmelser. Det anføres at reklamen på Utleiemeglerens hjemmeside som omtaler tjenesten som ”sikker, trygg og problemfri” er villendende og mangelfull. Klager aksepterer ikke Forbrukerombudets nedprioritering av klagen.

3. Forbrukerombudets anførsler

Forbrukerombudet skal, ut fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at bestemmelsene i markedsføringslovens kapittel 1 – 5, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, overholdes, jf. markedsføringsloven (mfl.) § 34 første og andre ledd. Dette tilsynet skal føres ”ut fra hensynet til forbrukerne”, jf. § 34 andre ledd første punktum.

På grunn av stor saksmengde er det nødvendig med en streng prioritering av hvilke saker som skal tas til realitetsbehandling hos Forbrukerombudet. For å behandle saker på en mest mulig effektiv måte, er virksomheten hvert år organisert i en virksomhetsplan. Innenfor de virksomhetsområder som finnes i denne planen, arbeider Forbrukerombudet for å få bredest mulig gjennomslag for ulike typer saker, for eksempel slik at en problemstilling som er av stor praktisk, økonomisk eller sikkerhetsmessig betydning for mange forbrukere, tas opp med en hel bransje samtidig.

På bakgrunn av henvendelser Forbrukerombudet mottok i 2010 og samfunnsutviklingen for øvrig, vil hovedprioriteringene i 2011 blant annet være følgende emner: Finansielle tjenester, bolig, IKT, prisopplysning og elektrisk kraft. Innenfor bolig har Forbrukerombudet prioritert å arbeide med blant annet utbyggerkontrakter og markedsføring av bolig, men ikke utleie av bolig og utleiemeglingstjenester.

Arbeidet med de definerte satsingsområdene legger beslag på store ressurser. For å oppnå målet om mest mulig effektiv saksbehandling, er det viktig for Forbrukerombudet i størst mulig grad å holde seg til den planlagte virksomheten. Det foretas konkrete vurderinger også i enkeltsaker.

Forbrukerombudet har ikke ansett forbrukerhensynet i denne konkrete saken så stort at det tilsier en prioritering på bekostning av andre viktige saker. Det vises også til at Forbrukerombudet ikke har mottatt tilsvarende klager på forholdet.

Forbrukerombudet nedlegger slik påstand:
Klagen på Forbrukerombudets nedprioritering av Utleiemeglerens markedsføring tas ikke til følge.

4. Markedsrådets bemerkninger

Forbrukerombudet skal, ut i fra hensynet til forbrukerne, føre tilsyn med at det ikke skjer markedsmisbruk i strid med markedsføringsloven kap. 1 – 5, eller bestemmelser gitt i medhold av denne loven, jf. mfl. § 34 første og andre ledd. Ordlyden ”ut fra hensynet til forbrukerne” tilsier at bestemmelsen gir Forbrukerombudet en vid skjønnsmessig adgang til å vurdere om det foreligger tilstrekkelige forbrukerinteresser til at saken bør realitetsbehandles, eller om man av prioriteringshensyn bør la saken ligge.

Markedsrådet har i alminnelighet lagt terskelen relativt høyt for å overprøve Forbrukerombudets avgjørelse om nedprioritering. Bakgrunnen for dette er at Forbrukerombudet som regel selv har den beste oversikt over hvilke saker som foreligger til behandling, og som derfor best kan foreta en prioritering av sakene.

Markedsrådet er enig med Forbrukerombudet i at forbrukerhensynet ikke gjør seg sterkt nok gjeldende til at ombudet skal pålegges å realitetsbehandle denne saken nå, og viser til Forbrukerombudets anførsler.

Klagen har etter dette ikke ført frem.

Avgjørelsen er enstemmig.

Vedtak:

Klagen på Forbrukerombudets nedprioritering av Utleiemeglerens markedsføring tas ikke til følge.

Tilbake til toppen