Saken gjelder Forbrukerombudets nedprioritering av klage på Brann- og Fyringssikring AS’ (heretter Brann- og Fyringssikring) bruk av logoene til Feiermeternes Landsforening og Norsk Bioenergiforening i sitt markedsføringsmateriell.
Forbrukerombudet mottok 24.1.2009 en klage fra NN angående Brann- og Fyringssikrings bruk av logoen til Feiermestrenes Landsforening i deres markedsføring.
På bakgrunn av informasjonen i klagen konkluderte Forbrukerombudet med at Brann- og Fyringssikrings bruk av Feiermestrenes Landsforenings logo var i strid med tidligere mfl. § 2. Brann- og Fyringssikring ble derfor bedt om å fjerne den aktuelle logoen fra all markedsføring.
Brann- og Fyringssikring aksepterte Forbrukerombudets krav, og informerte om at medlemskapet i Feiermesternes Landsforbund ikke hadde blitt fornyet i 2008 på grunn av en intern misforståelse.
Forbrukerombudet avsluttet deretter saken.
NN hevdet i brev av 6.3.2009 til Forbrukerombudet at verken Brann- og Fyringssikring eller noen av selskapets ansatte er eller har vært medlem av Feiermesternes Landsforening, og ønsket derfor at Forbrukerombudet skulle vurdere saken på nytt.
Forbrukerombudet informerte NN om at ombudet ikke kan rette sanksjoner mot markedsføring som er avsluttet, med mindre det tidligere er fattet vedtak mot den aktuelle markedsføringen. Saken ble på ny avsluttet.
NN observerte på nytt markedsføringsmateriell fra Brann- og Fyringssikring med Feiermesternes logo påtrykt. Han sendte derfor brev til Brann- og Fyringssikring der han ba dem fremlegge skriftlig dokumentasjon på medlemskap i Feiermesternes Landsforening. Kopi av brevet ble sendt til Forbrukerombudet.
På bakgrunn av NNs brev, informerte Brann- og Fyringssikring Forbrukerombudet om at de nå hadde betalt medlemskontigent i Feiermesternes Landsforening for 2009, samt at de hadde etterbetalt medlemskontigenten for 2008, slik at de nå kunne fortsette å bruke logoen i sin markedsføring.
Forbrukerombudet informerte NN om at Brann- og Fyringssikring hadde betalt medlemskontigenten i Feiermesternes Landsforening, og at de derfor ikke behøvde å endre sitt markedsføringsmateriell. Saken ble så avsluttet for tredje gang.
NN var ikke fornøyd med Forbrukerombudets vurderinger i saken, og foreslo i brev av 18.7.2009 at ombudet skulle fatte “et vedtak eller annet” mot Brann- og Fyringssikring på grunn av deres bruk av logoen til Feiermesternes Landsforening i sitt markedsføringsmateriell. Slik Forbrukerombudet oppfattet det, var dette et ønske om at både nåværende og tidligere bruk av den aktuelle logoen skulle vurderes på nytt. NN klagde i tillegg på Brann- og Fyringssikrings bruk av Norsk Bioenergiforenings logo i sitt markedsføringsmateriell.
Forbrukerombudet fant ikke grunn til å ta saken opp til ytterligere realitetsbehandling. Det ble i hovedsak vist til prioriteringshensyn.
I brev av 2.9.2009 ba NN om at saken ble sendt til Markedsrådet for vurdering av nedprioriteringsspørsmålet.
Saken ble oversendt Markedsrådet ved ekspedisjon av 6.11.2009. Behandlingen av saken fant sted den 24. november 2009. Ingen av partene møtte.