Lanserer ny veiledning om markedsføring av kreditt

Forbrukertilsynet har samlet regelverket i forskriften fra 2017 i en ny veiledning for å gjøre det enklere for næringsdrivende å vite hva som kreves av dem.

Publisert:
Oppdatert:

Forskriften regulerer hvilken oppmerksomhetsverdi næringsdrivende kan gi bestemte opplysninger i kredittmarkedsføringen, og krever blant annet at opplysningene om kostnadene skal være like fremtredende som fordelene ved kreditten. Forbrukertilsynet ser at det er mange aktører som fortsatt ikke følger kravene i forskriften, og lanserer derfor denne veiledningen for å tydeliggjøre regelverket og gjøre det enklere for aktørene å holde seg innenfor loven.

Se veiledningen her.

– Å ta opp et forbrukslån kan fort bli veldig dyrt. Derfor er det spesielt viktig at informasjonen på markedsføringsstadiet er balansert slik at forbrukeren er klar over det før det sendes inn en lånesøknad, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Gjelder i alle kanaler

Veiledningen gjelder for alle aktører som markedsfører kreditt rettet mot forbrukere. For at veiledningen skal være enkel å bruke, er det tatt med flere eksempler på ulike markedsføringskanaler som typisk benyttes for å markedsføre kreditt. Bestemmelsene i forskriften gjelder uavhengig av kanalen som benyttes. Det vil si at markedsføring i butikker, nettaviser, sosiale medier, podkast, på tv og radio er omfattet, samt innholdsmarkedsføring og markedsføring på aktørenes egne sider.

– Vi ser at flere og flere av aktørene går bort fra de tradisjonelle markedsføringskanalene, og benytter seg mer av de nye, som f.eks sosiale medier for å spre markedsføringen. Da er det viktig at de vet at reglene gjelder uavhengig av hvilken plattform som brukes, sier Haugseth.