Ikke la deg lure av svindel gjemt bak kjente selskaper

03.04.2018 — Forbrukertilsynet mottar mange klager på svindlere som sender ut SMSer og eposter og utgir seg for å være andre enn de er. Kiwi, Meny og Coop er blant aktørene som har fått navnene sine misbrukt den siste tiden.
Bildet viser landingssiden man kommer til når man trykker på lenken i svindel-sms-en som ga seg ut for å være fra Kiwi

SVINDEL: Slik så landingssiden ut når man trykket på lenken til spørreundersøkelsen mange norske forbrukere har fått tilbud om å delta på via SMS. Selskapet bak gav seg ut for å være fra Kiwi.

«Gratulerer du er utvalgt! Gjennomfør Kiwi Minipris’s undersøkelse og få en premie – verdi 5.000 kr» lyder SMS-en som mange nordmenn har mottatt den siste måneden. Problemet er at det slettes ikke er Kiwi som står bak meldingen, men svindlere som forsøker å lure deg inn i en såkalt abonnementsfelle.

– Svindlerne vet at forbrukere er lettere å få på kroken når de misbruker navnene til kjente firmaer. Dessverre er konkurranser og spørreundersøkelser som lokker med dyre premier ofte svindel, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Falske spørreundersøkelser

Forbrukere som klikker på lenker i SMSer eller eposter blir nemlig ledet til en spørreundersøkelse, hvor de kan velge mellom flere premier mot å betale 5 kroner, blant annet iPhoner eller TVer. De som gjør dette blir offer for svindlere som jevnlig trekker penger fra bankkortet som man blir bedt om å registrere. Forbrukertilsynets undersøkelser viser at det er danske firmaer som står bak svindelen, blant annet Pointworld A/S. Vi har derfor kontaktet danske forbrukermyndigheter og bedt de følge opp saken.

Tips for å avsløre svindlere 

Forbrukertilsynet oppfordrer alle til å være kritiske til slike konkurranser på nett, og har følgende råd:

  • Seriøse firmaer som Kiwi, Coop osv. sender ikke ut SMSer eller e-poster om konkurranser uten at du har takket ja til å motta dette.
  • Gjør undersøkelser før du deltar i en konkurranse på nett. Se etter «Om oss» og kontaktinformasjon på nettsiden til selskapet som angivelig står bak. Et annet tips er å sjekke internettadressen. Hvis Kiwi virkelig står bak kampanjen, vil adressen som regel begynne med «Kiwi.no».
  • Vær kritisk til hvor du legger igjen bankkortdetaljene eller personopplysningene dine. Ikke gjør dette på helt ukjente nettsteder som «Dagenskonkurranse.com» eller lignende.
  • Bruk magefølelsen. Er denne kampanjen for god til å være sann? 

Når uhellet først er ute

Har du latt deg lure av svindlerne? Da har Forbrukertilsynet følgende råd:

  • Kontakt banken din så fort som mulig dersom du urettmessig blir trukket for penger fra bankkortet ditt. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som er trukket uten ditt samtykke. Det er også lurt å sperre kortet, slik at svindlerne ikke kan gjennomføre flere trekk.
  • Dersom du ikke er fornøyd med bankens behandling av saken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Dette er gratis.
  • Trenger du mer råd og veiledning, kan du kontakte Forbrukerrådet.

I mars markerte det internasjonale forbrukernettverket ICPEN Fraud Prevention Month. Forbrukertilsynet samarbeider gjennom ICPEN med forbrukermyndigheter i 50 andre land for å verne forbrukere. Formålet med Fraud Prevention Month er å sette søkelys på kjente svindelmetoder, og gi råd og tips for å forhindre at forbrukere svindles.

08.05.2018

Mange klager på uadressert reklame

Mange forbrukere har klaget på uadressert reklame levert av Schibsted Distribusjon. Forbrukertilsynet følger opp dette overfor selskapet.