Frokostmøte 2 november: Ny veiledning om markedsføring av bolig

18.10.2018 — Tydeligere retningslinjer for markedsføring av bolig vil komme både bransjen og forbrukerne til gode. Forbrukertilsynet har lansert en ny veiledning om markedsføring av bolig, og sammen med Eiendom Norge, Norges Eiendomsmeglerforbund og Huseiernes Landsforbund vil vi presentere den og betydningen den vil ha for bransjen og forbrukerne.
Bildet viser en hvit kopp med kaffe på et bord, og en skål med kjeks i bakgrunnen.

NY VEILEDNING: På frokostmøtet vil direktør Elisabeth Lier Haugseth blant annet presentere de viktigste endringene i ny veiledning om markedsføring av bolig.  FOTO: Emre Gencer/Unsplash

Tid: 08:00 – 10:15 (enkel frokost serveres fra 08:00, programmet starter 08:30)

Sted: Skatten, Hagegata 22–24 Oslo

FOTO: Forbrukertilsynet

Bolig er et høyt prioritert område for Forbrukertilsynet, og vi jobber for et enklere og tryggere marked for forbrukerne. Bolig er ofte den største og viktigste investeringen forbrukere gjør i løpet av livet. Derfor er det viktig at markedsføringen er balansert og ikke villeder forbrukerne.

Dagens bransjenorm for markedsføring av bolig har fungert godt, men den raske utviklingen i hvordan boliger markedsføres har gjort at det er behov for nye og oppdaterte retningslinjer. På dette frokostmøtet vil vi dra dere igjennom de viktigste punktene i den nye veiledningen, og informere om fersk praksis på boligfeltet.

Program:

  • Ny veiledning, hva er nytt? Forbrukertilsynet har fått nye virkemidler til å slå ned på ulovlig markedsføring – hva betyr dette i praksis?

Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet

  • En tryggere bolighandel med ny veiledning. Hva har dette å si for bransjen og forbrukerne?

Nina Fodstad Skumsrud, fagsjef Norges eiendomsmeglerforbund

  • Nye Finn-annonser – hvorfor, hvordan har det gått og hva er tilbakemeldingen fra forbrukerne?

Administrerende direktør Christian Dreyer og fagsjef Hanne Nordskog-Inger, Eiendom Norge

  • Markedsføring av boliger – hva lurer forbrukerne på, og hvordan kan den nye veiledningen hjelpe?

Anders Leisner, advokat og leder for medlemsrådgivning i Huseiernes landsforbund

 

Det blir også mulighet for å stille spørsmål til saksbehandlere fra Forbrukertilsynet om veiledningen i etterkant av møtet.

Påmelding til Iver Kleiven (ik@forbrukertilsynet.no) innen mandag 29. oktober.

 

15.11.2018

Problematiske prisgarantier

KRONIKK: En selgers garanti om lavest pris kan være dårlig nytt for oss kunder, enten garantien er reell eller ikke, skriver Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet og Lars Sørgard, konkurransedirektør