FOV-2022-1369 Vedtak om overtredelsesgebyr og forbudsvedtak med tvangsmulkt
Forbrukertilsynet fatter herved vedtak om overtredelsesgebyr på kr 100 000 mot Thomas Holstad. Størrelsen på overtredelsesgebyret er redusert i forhold til varslet størrelse, fra kr 400 000 til kr 100 000.
Forbrukertilsynet fatter også forbudsvedtak mot Thomas Holstad. Forbudsvedtaket fattes med en tvangsmulkt på kr 200 000 for hver gang de aktuelle forbudene brytes. Størrelsen på tvangsmulkten er redusert i forhold til varslet størrelse, fra kr 500 000 til kr 200 000.
NB! Markedsrådet har i ettertid opphevet forbudsvedtaket med tvangsmulkt. Les Markedsrådets vedtak her
Vedtaket har følgende utforming:
1. Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første og tredje ledd, jf. § 42, ilegges Thomas Holstad et overtredelsesgebyr på 100 000 – etthundretusen – kroner for medvirkning til brudd på markedsføringsloven § 7 første ledd bokstav d, jf. § 6.
2. Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første og tredje ledd, jf. § 40, forbys Thomas Holstad å markedsføre produkter på en måte som gir inntrykk av at prisen er nedsatt i forhold til den næringsdrivendes egen førpris (salgsmarkedsføring) uten samtidig å opplyse om prisavslagets størrelse ved angivelse av før- og nåpris eller på annen like tydelig måte, jf. mfl. § 7 første ledd bokstav d, jf. § 6.
3. Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første og tredje ledd, jf. § 40, forbys Thomas Holstad å markedsføre produkter på en måte som gir inntrykk av at prisen er nedsatt i forhold til den næringsdrivendes egen førpris (salgsmarkedsføring), uten at den næringsdrivende kan legge frem dokumentasjon på at prisbesparelsen (førprisen) er reell, jf. mfl. § 7 første ledd bokstav d, jf. § 6.
4. Med hjemmel i markedsføringsloven § 39 første og tredje ledd, jf. § 41, skal Thomas Holstad betale 200 000 – tohundretusen – kroner i tvangsmulkt for hver gang han overtrer eller medvirker til overtredelse av forbudene i punkt 2 og 3.
Overtredelsesgebyret er en sanksjon som ilegges for lovbrudd som Holstad, i kraft av sine roller som daglig leder og styreleder i Stayclassy AS (Stayclassy), allerede har medvirket til. Lovbruddet består i at Holstad har medvirket til at Stayclassy har markedsført prisbesparelser (salgsmarkedsføring) uten samtidig å opplyse om prisavslagets størrelse ved angivelse av før- og nåpriser eller på annen like tydelig måte, i strid med mfl. § 6, jf. § 7.
Forbudsvedtaket har en tvangsmulkt som kun utløses dersom de aktuelle lovbruddene gjentar seg. Lovbruddene består i at Holstad, i tillegg til det som er beskrevet i avsnittet over, har medvirket til at Stayclassy har markedsført prisbesparelser (salgsmarkedsføring) uten at det foreligger en reell prisbesparelse (reell førpris).