Fortsatt mye kroppspress i sosiale medier

02.10.2019 — Forbrukertilsynet har gjennomgått markedsføring på Instagram-kontoene til 25 klinikker og 25 påvirkere. Mye av markedsføringen er uheldig, men det er lite av den som er ulovlig.
Bildet viser en jente som skriver på laptopen sin.

FOTO: Nicole Honeywill/Unsplash

Forbrukertilsynet har gjennomført en ny aksjon for å sjekke omfanget av kroppspress i sosiale medier. I tilsynet ble markedsføring fra 25 klinikker og 25 påvirkere gjennomgått. Det var først og fremst markedsføring i innlegg og story på Instagram som ble tatt med i denne gjennomgangen, og med særlig fokus på grovere former for behandlinger.

Ansvarliggjør annonsørene

Etter aksjonen er det fire klinikker som mottar brev, etter at de har brukt påvirkere med mindreårige følgere til å markedsføre blant annet fillers, Aquagold og Botox. I brevet opplyses klinikkene om ansvaret de har for å være forsiktige med hvilke skjønnhetsbehandlinger de markedsfører via påvirkere som har mindreårige følgere. Brevet er også sendt til de fire påvirkerne som klinikkene har brukt.

– Det er annonsørene som har hovedansvaret for at markedsføringen er i tråd med reglene, men påvirkeren har også et ansvar for å sørge for at reklamen de har i sine kanaler egner seg for sine følgere, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.Les også: Stort omfang av kroppspress i sosiale medier

Nye etiske retningslinjer

Forrige uke ble de nye etiske retningslinjene for markedsføring av kosmetiske inngrep og kosttilskudd lansert, og i går trådte retningslinjene i kraft. Forbrukere kan nå sende inn klage på markedsføring som bryter med disse retningslinjene.  Det er opprettet et eget Fagutvalg for influencermarkedsføring som skal vurdere om retningslinjene er brutt.

– De nye retningslinjene vil være et godt supplement til lovverket, og markedsføring som ikke kan slås ned på etter loven vil nå kunne felles av retningslinjene, sier Skjelbostad.

Klageskjema finner du på FIM sine nettsider.

Veileder for å redusere kroppspress

Tidligere i år lanserte Forbrukertilsynet veiledning om reglene for markedsføring av skjønnhetsprodukter og -behandlinger. Formålet var å gjøre informasjonen mer tilgjengelig, for dermed å redusere kroppspresset i sosiale medier. I etterkant av aksjonen sendes det også ut et orienteringsbrev til 100 klinikker. I brevet får klinikkene informasjon om hva de må tenke på når de benytter seg av påvirkere til markedsføring.

Les veiledningen her.

20.11.2019

Gjør det enklere for forbrukere å reservere seg mot telefonsalg

Hvert år opplever mange forbrukere å bli oppringt av telefonselgere, til tross for reservasjon mot denne typen oppringinger. Forbrukertilsynet har laget en oversikt over hvor forbrukere kan henvende seg for å reservere seg direkte hos mange næringsdrivende og frivillige organisasjoner.