Forbrukertilsynets tips for trygg netthandel

18.11.2020 — Å handle på nett bør være trygt og enkelt, men Forbrukertilsynet får jevnlig klager fra forbrukere som opplever problemer. Mange av disse har blitt lurt av annonser som dukker opp på Google, på Facebook eller i andre sosiale medier. Forbrukertilsynet har derfor noen tips for å unngå trøbbel med netthandel.
Bildet viser en mann som handler på nett.

FOTO: Rupixen/Unsplash

Det er mange utenlandske selskaper som oppretter sider med norsk språk og norsk domene. Skal du handle fra en nettbutikk som du ikke har handlet fra før, bør du undersøke et par ting før du legger inn bestillingen.

  • Undersøk hvem som står bak nettbutikken, slik at du vet hvem du skal henvende deg til ved eventuelle problemer. Sjekk alltid om du finner selskapsnavn, e-postadresse, telefonnummer og organisasjonsnummer. Dersom nettsiden mangler kontaktinformasjon eller det for eksempel bare er et kontaktskjema tilgjengelig, er det et tegn på at firmaet er useriøst.
  • Kjenner du ikke til selskapet, anbefaler vi å gjøre et søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken. Men vær oppmerksom på at det hele tiden dukker opp nye useriøse nettsider, så det er ikke sikkert at siden er trygg selv om du ikke finner noen negativ omtale av den.
  • Hvordan er prisene i nettbutikken sammenlignet med andre nettbutikker som selger samme produkter? Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det som regel det.
  • Dårlig språk på nettsiden er også et tegn på at man kan ha å gjøre med svindlere. Informasjon om at firmaet opererer fra utlandet kan ofte være skjult i avtalevilkårene eller i selskapets betingelser for personvern. Handler du fra nettbutikker utenfor EU/EØS gjelder heller ikke reglene om angrerett.
  • Om du ikke finner en norsk adresse på nettsiden eller adressen er utenlandsk bør du være oppmerksom på at kostnader for moms og toll kommer i tillegg. Mer informasjon om moms og toll ved kjøp fra utlandet finner du her: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator

Ved kjøp fra ukjente nettbutikker anbefaler vi i at du benytter kredittkort. Dersom varen ikke blir levert, du mottar falske kopivarer eller selskapet ikke respekterer angreretten din, vil du kunne få refundert pengene fra banken. I noen tilfeller vil man kunne ha samme rettigheter dersom man har brukt debetkort hvor pengene trekkes direkte fra kontoen. PayPal har også egne rettigheter for sine brukere, dersom du betaler med denne løsningen.

Har du bestilt varer og det ikke er avtalt når levering skal skje, skal varene leveres senest 30 dager etter kjøpet. Mottar du ikke varene i tide skal du gi selger en rimelig tilleggsfrist på f.eks. 10 dager. Dersom varene ikke leveres innen fristen, har du mulighet til å heve kjøpet og få tilbake pengene. Du har rett til å heve kjøpet direkte, uten å sette en tilleggsfrist, hvis du har informert selskapet om at levering innen en viss tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen. Ved kjøp innen EU/EØS kan du også benytte angreretten din og få tilbake pengene, selv om du ikke har mottatt varen.

25.11.2020

Aktører får brev etter tilsynsaksjon på kroppspress

Forbrukertilsynet har gjennomført en ny tilsynsaksjon for å sjekke omfanget av markedsføring i sosiale medier som kan bidra til å skape kroppspress blant barn og unge.