18. november 2020

Forbrukertilsynets tips for trygg netthandel

Å handle på nett bør være trygt og enkelt, men Forbrukertilsynet får jevnlig klager fra forbrukere som opplever problemer. Mange av disse har blitt lurt av annonser som dukker opp på Google, på Facebook eller i andre sosiale medier. Forbrukertilsynet har derfor noen tips for å unngå trøbbel med netthandel.

Forbrukertilsynets tips for trygg netthandel

Det er mange utenlandske selskaper som oppretter sider med norsk språk og norsk domene. Skal du handle fra en nettbutikk som du ikke har handlet fra før, bør du undersøke et par ting før du legger inn bestillingen.

Ved kjøp fra ukjente nettbutikker anbefaler vi i at du benytter kredittkort. Dersom varen ikke blir levert, du mottar falske kopivarer eller selskapet ikke respekterer angreretten din, vil du kunne få refundert pengene fra banken. I noen tilfeller vil man kunne ha samme rettigheter dersom man har brukt debetkort hvor pengene trekkes direkte fra kontoen. PayPal har også egne rettigheter for sine brukere, dersom du betaler med denne løsningen.

Har du bestilt varer og det ikke er avtalt når levering skal skje, skal varene leveres senest 30 dager etter kjøpet. Mottar du ikke varene i tide skal du gi selger en rimelig tilleggsfrist på f.eks. 10 dager. Dersom varene ikke leveres innen fristen, har du mulighet til å heve kjøpet og få tilbake pengene. Du har rett til å heve kjøpet direkte, uten å sette en tilleggsfrist, hvis du har informert selskapet om at levering innen en viss tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen. Ved kjøp innen EU/EØS kan du også benytte angreretten din og få tilbake pengene, selv om du ikke har mottatt varen.