Flere store reiseselskap plikter til å tilbakebetale forbrukere innen 14 dager hvis reisen blir kansellert

Noen av de største reiselskapene har forpliktet seg til flere avtaler som sørger for bedre forbrukerrettigheter på reise.

Publisert:

EU-kommisjonen og nettverket europeiske forbrukermyndigheter (Consumer Protection Cooperation Network) som Forbrukertilsynet er en del av, har fått på plass en avtale med flere av de største nettbaserte reiseselskapene som gjør det lettere for forbrukere hvis noe går galt på reise.

Firmaene eDreams ODIGEO, Etraveli Group og Kiwi.com har gått med på denne avtalen.
De eier nettsider som Go Voyages, Travellink, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 og Travelstart og Kiwi.com.

Arbeidet med avtalen ble satt i gang for et år siden etter en hadde sett på tendenser med refusjon av reiser under koronapandemien. I tillegg har en tatt i betraktning klager fra forbrukere i de ulike EU og EØS-landene.

Dette forplikter reiseselskapene seg til:

Les hele pressmeldingen fra EU-kommisjonen her.