«Fjernet» nabohuset i markedsføring – får bot

10.10.2018 — Boligutbyggeren Solon Eiendom brukte illustrasjoner i markedsføringen av et boligprosjekt der nabobebyggelse, strømstolper og trær var utelatt. Forbrukertilsynet ilegger nå Solon et overtredelsesgebyr på 150 000 kroner for ulovlig markedsføring.

FOTO: Forbrukertilsynet

Sem & Johnsen Eiendomsmegling, som markedsførte boligprosjektet på vegne av Solon, ilegges 125 000 kroner i overtredelsesgebyr i samme sak.

Overtredelsesgebyrene er for lovbrudd som skjedde første halvdel av 2018, og etter at Forbrukertilsynet tok opp sak har selskapene endret markedsføringen av prosjektet.

Misvisende illustrasjoner

I markedsføringen av boligprosjektet ble det brukt illustrasjonsbilder som ga et feilaktig inntrykk av nærområdet. Ett av bildene viste en fri og uforstyrret utsikt fra bakkeplan på tomten der boligen skulle bygges og ned til fjorden, mens det i realiteten er hus og trær på nabotomter som betydelig forstyrrer denne utsikten.

– Villedende markedsføring som dette kan føre til at forbrukere som ellers ikke ville dratt på visning gjør nettopp det. Da blir det vanskelig for forbrukere å orientere seg i boligmarkedet, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Les vedtakene: Krags vei 4 AS (Solon Eiendom), Klingenberggaten Eiendomsmegling AS.

Ville droppet visning

Forbrukertilsynet mottok i mars klage på markedsføringen av boligprosjektet. Klageren, som hadde besøkt tomten, opplyste at han aldri ville dratt på visning dersom prospektet hadde gitt et riktig bilde av utsikten.

13.12.2018

Ikke legg farlige piratkopier under juletreet

En undersøkelse om nordmenns holdninger til piratkopier viser at 24 % av oss har kjøpt piratkopierte produkter. Mange blir lurt, mens andre bevisst kjøper piratvarer. Tolletaten, Forbrukertilsynet og Patentstyret går sammen om å advare julegave-handlende nordmenn mot å kjøpe piratkopier, av alt fra elektronikk og klær til leker og kosmetikk.