Donna Ioanna får overtredelsesgebyr for ulovlig markedsføring av modellkurs

21.12.2018 — Forbrukertilsynet fatter vedtak om overtredelsesgebyr på 150 000 kr mot Donna Ioanna for å ha brukt ulovlige markedsføringsmetoder ved markedsføring av sine modellkurs i sosiale medier.

Donna Ioanna har blant annet brukt bildedelingstjenesten Instagram til å kontakte unge jenter. FOTO: Pixabay

Ioanna har kontaktet unge jenter på blant annet bildedelingstjenesten Instagram og chattetjenesten Messenger med tilbud om modellkurs. Flere av jentene som har blitt kontaktet var mindreårige.

– Her har mindreårige jenter blitt kontaktet personlig og oppfordret til å melde seg på modellkurs. Dette anser vi som en direkte kjøpsoppfordring til mindreårige, og det er strengt forbudt, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Flere overtramp

Jentene det er snakk om har heller ikke gitt samtykke til å få reklame sendt direkte til sin innboks. Dette er et brudd på spamforbudet.

Donna Ioanna avsluttet markedsføringen da Forbrukertilsynet tok kontakt i sommer, men alvorlige brudd på markedsføringsloven hadde allerede funnet sted. Derfor fattes det nå vedtak om overtredelsesgebyr.

– Barn og unge har krav på ekstra beskyttelse ikke bare overfor aggressiv markedsføring, men også på nett og i sosiale medier, sier Haugseth.

Forbrukertilsynets vedtak kan påklages til markedsrådet innen tre uker.

Les vedtaker her.

20.05.2019

Tilsynene skriker ikke, vi veileder

KRONIKK: «Og hvis det iblant trengs litt skriking for å få det til, ja så skriker vi gjerne litt», skriver direktørene i Medietilsynet og Forbrukertilsynet.