Dette fikk vi mest klager på i 2017

31.01.2018 — I 2017 fikk Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) totalt 13.252 skriftlige tips og klager. Dette er klagerekord, og en økning på 495 henvendelser fra 2016.
Bildet viser en strømmast sett nedenifra. Blå himmel med skyer i bakgrunnen.

STRØM PÅ KLAGETOPPEN: Statistikken viser at strømbransjen er det som irriterte  forbrukerne mest i 2017. FOTO: pixabay.com

Bransjene forbrukerne klaget mest på i 2017, var strømbransjen, avisbransjen og mobilbransjen.

De fleste av klagene på strømbransjen gjaldt telefonsalg og villedende markedsføring.

– Mange forbrukere opplever å bli kontaktet av pågående strømselgere som tilbyr dem abonnement som viser seg å koste mer enn de gir inntrykk av. Strøm utgjør en betydelig kostnad for forbrukerne, og dette er et marked vi også vil følge opp i året som kommer, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Bildet viser et stolpediagram med oversikt over bransjene Forbrukertilsynet fikk flest skriftlige klager på i 2017.

SKRIFTLIGE KLAGER: Statistikken viser oversikt over bransjene Forbrukertilsynet fikk flest skriftlige klager på i 2017. Øverst ligger strømbransjen med 372 klager.

De fleste klagene på avis- og magasinbransjen kommer fra forbrukere som blir oppringt av selgere, selv om de har reservert seg mot dette. Mange irriterer seg også over at de mottar gratisaviser eller uadressert reklame, tross reservasjon. Klagene på mobilbransjen dreier seg også om telefonsalg – og at mange selskaper har benyttet kostbare spesialnumre til kundeservice.

– Etter påtrykk fra oss har mange næringsdrivende, inkludert mobilselskapene, byttet ut overprisede kundeservicenummer til fordel for telefonnummer med vanlig takst. Dette er en sak mange forbrukere har vært opptatt av, og som vi i stor grad har ryddet opp i, sier Haugseth.

Telefonsalg er fortsatt et problem  

Bildet viser et stolpediagram med oversikt over hvor mange klager Forbrukertilsynet mottok i 2017 sortert etter markedsføringsform. Øverst finner vi telefonsalg.

MARKEDSFØRINGSFORM: Oversikt over hvor mange klager Forbrukertilsynet mottok basert på markedsføringsform. Statistikken viser at telefonsalg fortsatt irriterer.

Antall klager på telefonsalg økte i fjor med 35% sammenlignet med 2016. Mange forbrukere blir oppringt selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Flere av klagene dreier seg også om at selgerne ikke oppgir riktig informasjon om produktet de selger.

– Ved årsskiftet ble det innført strengere regler som fjerner noen av smutthullene for å ringe til forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg. Vi forventer at bransjen følger de nye reglene og vil slå ned på aktører som bryter loven, sier Haugseth.

 

Tips om nettsvindel og skjult reklame

Som tidligere år kom det også i 2017 inn mange tips fra forbrukerne om falske nettbutikker og annen svindel. Totalt fikk tilsynet inn 969 tips relatert til denne tematikken.

Det kom også inn mange tips om finansielle tjenester, villedende prisopplysninger og internettjenester. I 2017 opplevde vi også en økning i tips om skjult reklame i sosiale medier.

–  Forbrukere som følger influencere i sosiale medier er opptatt av at de skiller reklame fra annet innhold. Vi gjennomførte et tilsyn med reklame i sosiale medier i fjor, og vil også i år slå ned på klare lovbrudd hvis vi avdekker dette, sier Haugseth.

Bildet viser et stolpediagram med oversikt over hvilke områder det kom inn mest tips i 2017-

INNKOMMENDE TIPS: Statistikken viser hvilke fem områder Forbrukertilsynet fikk inn mest tips på i fjor. På toppen finner vi nettsvindel og falske nettbutikker.

20.09.2019

Avisene må endre avtalevilkår og markedsføring av digitale avisabonnementer

Forbrukertilsynet ber norske aviser og mediehus endre markedsføring og avtalevilkår for digitale avisabonnementer. Tilsynets undersøkelser viser at alle avisene har en praksis som ikke er i samsvar med markedsføringsloven og angrerettloven.