Dette fikk vi klager på i 2018

I 2018 mottok Forbrukertilsynet totalt 14 661 skriftlige tips og klager. Dette er klagerekord, med en økning på over 1400 henvendelser fra 2017.

I år som i fjor er strøm på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og villedende markedsføring. I 2018 kom det også inn mange klager på internettjenester, mobilbransjen og kredittmarkedsføring.

– Markedsføring av strøm irriterer fortsatt, men vi ser også en stor økning i klager på tjenester folk har bestilt på internett og hvor det for eksempel er vanskelig å komme seg ut av avtalen. Hovedregelen er at det skal være like enkelt å komme seg ut av en avtale som å inngå den, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Bransjer på klagetoppen

Telefonsalg fortsatt verste markedsføringform

Telefonsalg er også i 2018, med totalt 1546 klager, den markedsføringsformen Forbrukertilsynet fikk flest klager på. Forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg klager på at næringsdrivende ikke respekterer reservasjonen.

– Vi har fattet flere forbudsvedtak og ilagt overtredelsesgebyr for selskaper som har ringt forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, i 2018, og det vil vi fortsette med i 2019, sier Haugseth.

Spam og nettsvindel topper tips-statistikken

Antallet tips Forbrukertilsynet mottok i 2018 har økt med 56,7% sammenlignet med 2017 til totalt 8826 tips. På tips-toppen finner vi spam og nettsvindel.

 

 

– Vi har sett en stor økning i tips om uønsket spam. Nettsvindel og falske nettbutikker er også noe som veldig mange forbrukere opplever problemer med og sier fra til oss om, sier Haugseth. – Vi har planlagt å øke innsatsen vår i 2019 for å komme disse problemene til livs.

24.06.2019

Varsler bransjen om prismarkedsføring på flyreiser

Flere tilbydere av flyreiser bryter med markedsføringsloven når de oppgir for lav totalpris på flyreiser på sine nettsider. Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til tre norske selskaper og ett svensk.