Dette bør du se etter i reklame for lån

Reklame for lån og kredittkort skal alltid inneholde opplysninger om hva lånet vil koste.

Hvor mye man må betale for et lån varierer, avhengig av hvilke renter og gebyrer banken krever. Prisen vil også variere etter lånets størrelse, og hvor lang tid man bruker på å betale tilbake lånet. Det er derfor vanskelig å oppgi nøyaktig sammenlignbare priser for lån.

For at du skal få et inntrykk av hvor dyrt lånet er, skal opplysningene om lånets kostnader oppgis i «et representativt eksempel». På den måten kan du som forbruker enklere vurdere hvilke tilbud som er gode og hvilke som er mindre gode.

Disse punktene skal være med i markedsføringen:

  • Effektiv rente

    Dette er den viktigste opplysningen som skal fremgå av markedsføringen. Effektiv rente er en prosentsats som viser hvor mye lånet koster per år. Den effektive renten omfatter alle rentekostnader og gebyrer som skal betales. Ved sammenligning av to lån, med samme lånebeløp og nedbetalingstid bør man velge det lånet som har lavest effektiv rente. Enkelte banker fokuserer i markedsføring på den nominelle renten, som ikke inkluderer noen gebyrer og kostnader. Den nominelle renten er mer forvirrende enn opplysende, og man bør ikke bry seg om denne når man skal sammenlikne lån eller lurer på hvor dyrt et lån er.

  • Totalbeløp

    Dette er summen av lån og kostnader du som kunde skal betale tilbake til banken. Ved å trekke lånebeløpet fra totalbeløpet kan du raskt se hva du skal betale i rene kostnader.

  • Etableringsgebyr

    For enkelte lån oppgis det i tillegg et etableringsgebyr, men det er valgfritt å opplyse om dette gebyret. Etableringsgebyr er en engangskostnad som må betales ved utbetalingen av lånet. Beløpet kan i noen tilfeller være høyt, men vil normalt være av liten betydning sammenlignet med lånets løpende kostnader.

  • Lånebeløp og nedbetalingstid

    Dette viser hvilket lånebeløp og nedbetalingstid banken har brukt når de har regnet ut effektiv rente og totalbeløp. Banken skal benytte det lånebeløpet og den nedbetalingstiden som er vanlig for kundene som tar opp lån hos dem.

Prisene som oppgis i eksemplene kan variere. For eksempel kan noen kunder med bedre betalingsevne eller betalingsvilje få en bedre rente enn andre. Selv om slike individuelle forutsetninger kan variere og vil få betydning for lånets kostnader, er bankene pålagt å oppgi representative rentesatser. Dette betyr at eventuelle avvik fra eksempelet normalt sett ikke vil være så store sammenlignet med hva de fleste forbrukere vil få tilbud om.

Husk at det viktigste for å oppnå en god rente, er å innhente lånebeløp fra ulike banker på ditt konkrete lån, der lånebeløp og nedbetalingstid er identiske. Da vil du enkelt kunne sammenlikne totalbeløpet på lånetilbudene og se hvilket lån som er billigst og best for deg.

18.12.2018

Ikke betal AG Finans for IQ-test

Mange forbrukere har endt opp med å få en faktura på nesten 600 kroner fra firmaet AG Finans etter å ha tatt en IQ-test som angivelig skulle være gratis. Forbrukertilsynet oppfordrer forbrukere som har fått denne fakturaen til ikke å betale.