Airbnb endrer praksis og vilkår

11.07.2019 — Etter press fra Forbrukertilsynet, endrer nå Airbnb måten de oppgir priser på. Utleieplattformen forbedrer også avtalevilkårene sine på en rekke punkter, og skal gjøre det lettere å se om man leier bolig fra en privatperson eller en næringsdrivende.

Foto: Pixabay.com

Forbrukertilsynet tok i fjor initiativ til et samarbeid med andre europeiske forbrukermyndigheter for å få Airbnb til å gjennomføre en rekke endringer på utleieplattformen. Nå har Airbnb endret praksis.

– Det er svært gledelig for forbrukere både her i Norge og resten av Europa at Airbnb endrer praksis sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet. – Dette vil gjøre det lettere å se hvilken pris man skal betale når man bruker Airbnb og hvem som faktisk er utleier.

– Det er ikke særlig hyggelig å ta med familien på en etterlengtet ferie, og få en uventet ekstraregning for Airbnb-leiligheten du har leid. Det går utover både feriekosen og lommeboken. Jeg er glad for at Airbnb nå gjør endringer. Det kommer norske forbrukere til gode nå som det er sommer, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.
Han berømmer Forbrukertilsynet for å ha tatt initiativ til å få bukt med dette problemet.

Bedre opplysninger

Airbnb har forpliktet seg til å gi bedre opplysninger om blant annet:

  • Forbrukere skal få opplyst den fullstendige prisen for et leieobjekt, med alle kostnader inkludert, helt fra begynnelsen av bestillingsprosessen. Dette inkluderer både lokale skatter og avgifter, rengjøringsgebyr og Airbnbs administrasjonsgebyr.
  • Plattformen skal gjennom tydelig merking gjøre det lettere for forbrukere å skille mellom profesjonelle og private utleiere. Dette er viktig fordi man har forskjellige rettigheter alt ettersom man leier fra en profesjonell utleier eller en privatperson.
  • Airbnb skal opplyse om hvilke klageorganer forbrukere kan henvende seg til dersom det oppstår en klagesak.

Endringer i avtalevilkår

Airbnb har også forpliktet seg til å endre avtalevilkårene sine på flere punkter. Dette vil gjøre vilkårene klarere og gi forbrukere bedre rettigheter.

Endringene i vilkårene omfatter blant annet:

  • Gjøre det klart hva slags rutiner som gjelder når det kommer til kompensasjon og ansvar ved skader
  • Ikke frata forbrukere retten til å klage eller gå til sak mot selskapet i sine respektive land
  • Informere forbrukere når Airbnb gjør endringer i vilkårene

– Forbrukertilsynet har lang erfaring med å lede prosesser der vi har fått til at internasjonale aktører endrer praksis til det beste for forbrukere både i Norge og andre land. Dette er viktig arbeid som vi prioriterer høyt, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Les også EU kommisjonens pressemelding her og se tilhørende faktaark.

 

07.08.2019

Arendalsuka 2019 – Kroppspress i sosiale medier

Forbrukertilsynet arrangerer debatt om kroppspress i sosiale medier sammen med Medietilsynet og Barneombudet på Arendalsuka i år! Med oss har vi flere viktige og interessante stemmer. Hold av tidspunktet!