Villedende markedsføring av bolig

03.06.2016 — «Med 20% egenkapital kan restkjøpesum finansieres til 3.400,-/mnd i Husbanken, rente 1,43». En fristende overskrift for et boligprosjekt. Men stemmer det? – Nei, sier Forbrukerombudet.
VILLEDENDE: Slik markedsførte Bakke AS potensiell månedspris på sine boligprosjekter. Markedsføringen er nå endret.

VILLEDENDE: Slik markedsførte Bakke AS potensiell månedspris på sine boligprosjekter. Markedsføringen er nå endret.

Bakke AS markedsfører boligprosjekter på blant annet finn.no. I markedsføringen lokkes det med lave månedlige kostnader for finansiering av restkjøpesum. Tilbudet ser fristende ut, men det viser ikke hele bildet. Annonsen opererer nemlig med nettokostnader. Priseksempelet inneholder også mulige skattefradrag og forutsetter at kjøperen velger et avdragsfritt lån.

– Dette er villedende, og kan påvirke forbrukere til å ta en økonomisk avgjørelse de ellers ikke ville ha tatt, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I et presset boligmarked kan slike former for annonsering, med det som ser ut som forlokkende lave bokostnader, trekke til seg mange potensielle boligkjøpere. Forbrukerombudet mener månedskostnader ikke bør fremheves mer enn andre prisopplysninger.

– Næringsdrivende kan heller ikke opplyse om beregning av netto månedskostnad, uten å samtidig klart og like tydelig oppgi bruttostørrelsen, sier Nergård.

Forbrukerombudet sendte brev til Bakke AS hvor de ble bedt om å endre sin markedsføring. De har nå gjort forandringer på alle sine finn.no-annonser, slik at de er i tråd med lovverket.

12.01.2021

Forbrukertilsynet tar imot klager på varer og tjenester

Vil du klage på en vare eller tjeneste du har kjøpt? Trenger du hjelp til å løse en konflikt med en selger? Nå kan du melde inn nye meklingssaker til Forbrukertilsynet.