Svekker forslag om mer forbrukervennlige telefonsalgsregler

03.05.2017 — Familie- og kulturkomitéen på Stortinget går bort fra flere av regjeringens gode forslag til strengere regler for telefonsalg. – Det er beklagelig at forbrukere som ønsker å reservere seg mot telefonsalg ikke blir respektert, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Person med en smarttelefon

MER TELEFONSALG: Langt flere forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg vil bli kontaktet av frivillige organisasjoner dersom komiteens innstilling går gjennom i Stortinget.

Familie- og kulturkomitéen la i går fram sin innstilling til regjeringens forslag til strengere regler for telefonsalg. Regjeringen foreslo tidligere i vinter at næringsdrivende ikke skulle ha mulighet til å ringe til eksisterende kunder dersom de har reservert seg mot telefonsalg. Dette går komiteen bort fra. Den vil samtidig utvide frivillige organisasjoners mulighet til å ringe til personer som har reservert seg mot telefonsalg, ved å åpne for at organisasjonene kan ringe til alle som har «ytet sporadiske bidrag» de siste tre årene.

– Her ønsket regjeringen å styrke forbrukernes rett til å reservere seg mot uønsket telefonsalg, men på dette punktet ønsker altså ikke komiteen å følge opp regjeringens forslag. På vegne av alle de forbrukerne som klager til meg, beklager jeg dette, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Plagsomt

Undersøkelser fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og klager som vi mottar, viser at mange opplever telefonsalg som en påtrengende og irriterende form for markedsføring. Forbrukerombudet har derfor ved flere anledninger tatt til orde for at folks rett til å reservere seg må respekteres.

– En forbruker som er kunde i en bank, ønsker ikke nødvendigvis å bli kontaktet av telefonselgere som vil selge dem flere tilsvarende banktjenester. Telefonsalg er en påtrengende form for markedsføring, og vi mener folk bør ha mulighet til å frabe seg dette, sier Haugseth.

Les også: Er telefonsalg virkelig redningen.

Flere «faste» givere

Regjeringen foreslo også at personer som bare har gitt sporadiske enkeltbidrag til frivillige organisasjoner, som utgangspunkt ikke skulle kunne regnes som «eksisterende kunder» eller faste givere. Komiteen mener imidlertid at forbrukere som har ytet sporadiske bidrag de siste tre årene, skal regnes som kunde eller giver, og kan dermed kontaktes selv om de har reservert seg mot telefonmarkedsføring.

– Dersom komiteens innstilling går gjennom i Stortinget, vil det føre til at langt flere forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, nå kan kontaktes av frivillige organisasjoner. Det mener vi er svært uheldig. Vi vet av erfaring at det særlig er eldre mennesker som mottar slike henvendelser, og mange opplever dette som plagsomt, sier Haugseth.

Andre innstramminger

Komiteen er imidlertid enige med regjeringens forslag til innstramminger på flere andre punkter:

  • En såkalt anmodning om telefonmarkedsføring (et ønske fra forbrukeren om å bli kontaktet) må rettes til én bestemt næringsdrivende. Det vil ikke lenger være mulig å hente inn anmodninger som åpner for at en lang rekke aktører kan kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg.
  • Det skal være tydelig hvem som ringer deg. Dersom du søker opp nummeret, skal du få opplyst hvilken bedrift som har ringt. Selskapene bak kan ikke lenger bare opplyse at «nummeret er brukt til telefonsalg».
  • Frivillige organisasjoner kan ikke lenger sende ut en forespørsel om støtte som ser ut som et krav om betaling.

 

10.08.2020

Politiet henlegger Forbrukertilsynets anmeldelse av XXL

Forbrukertilsynet politianmeldte i januar sportskjeden etter at det ble avdekket at ansatte hadde foretatt fiktive kjøp for å skjule bruk av villedende førpriser. Nå har politiet henlagt anmeldelsen på grunn av kapasitetshensyn.