Strengere regler for telefonsalg

10.01.2018 — I 2017 fikk Forbrukertilsynet 1566 klager på telefonsalg. Nå er det innført strengere regler, og Forbrukertilsynet vil raskere kunne slå ned på lovbrudd.
Forbrukertilsynet mottok 1566 klager på telefonsalg i 2017. Bildet viser en mann med skjegg som snakker i telefonen

MANGE KLAGER: Forbrukertilsynet fikk i 2017 1566 klager på telefonsalg, en økning på 35 prosent fra året før. FOTO: rawpixel.com/ Unsplash

Svært mange blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Dette har ført til at klager på telefonsalg i lang tid har ligget på klagetoppen hos Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet). I 2017 mottok tilsynet 1566 klager på telefonsalg, en økning på 35 prosent sammenlignet med året før. 1. januar ble det imidlertid innført strengere regler for telefonsalg. Samtidig har Forbrukertilsynet fått nye og sterkere virkemidler, slik at vi raskere kan slå ned på lovbrudd.

– Mange forbrukere opplever at de blir oppringt selv om de har reservert seg mot telefonsalg. De nye reglene vil fjerne noen av smutthullene som har bidratt til dette, og gjøre det vanskeligere for næringsdrivende å overstyre en reservasjon, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Her er de viktigste endringene i reglene:

  • En vanlig årsak til at forbrukere som har reservert seg likevel blir oppringt, er at de har deltatt i en konkurranse på internett hvor et av kriteriene for å delta har vært at de må takke ja til å bli oppringt av en rekke næringsdrivende. Denne praksisen er nå ulovlig. Det er bare tillatt å be forbrukere oppheve reservasjonen sin til fordel for en bestemt næringsdrivende.
  • Det er forbudt å drive telefonsalg fra et skjult nummer eller fra nummer som ikke er søkbart i nummeropplysningstjenestene.
  • Frivillige organisasjoner kan ikke sende ut en oppfordring om økonomisk støtte som kan oppfattes av mottakeren som et krav om betaling. Det gjør det blant annet ulovlig å sende ut ferdig utfylte giroer med navn, beløp, kid-nummer og betalingsfrist.

Les også: Ulovlig telefonsalg fra Godt Levert

Nytt navn og sterkere virkemidler

Forbrukertilsynet har fra nyttår endret navn, og fått sterkere virkemidler til å slå ned på ulovlig telefonsalg. Vi har nå sendt et brev til en rekke aktører som driver med telefonsalg hvor vi orienterer dem om de nye reglene og vår oppdaterte veiledning om regelverket ved telefonsalg. Samtidig opplyser vi om at vi nå kan fatte vedtak med sanksjoner dersom reglene ikke følges.

– Telefonsalg treffer folk i privatsfæren og oppleves derfor som svært påtrengende av mange forbrukere. Vi forventer nå at de næringsdrivende setter seg inn i de nye reglene og følger dem. Hvis reglene ikke følges, vil vi slå ned på dette i tiden som kommer, sier Haugseth.

Spørsmål?

Næringsdrivende som har spørsmål om reglene for telefonsalg kan ta kontakt på 23 400 600

  • torsdag 11. januar kl. 9-11 og 12-14.
  • tirsdag 16. januar og onsdag 17. januar kl. 12-14.
  • torsdag 25. januar kl. 9-11.
17.01.2018

Ny strategi for Forbrukertilsynet

De neste fem årene vil Forbrukertilsynet bruke sin styrkede håndhevingsrolle til å gripe effektivt inn mot ulovlig markedsføring og urimelige avtalevilkår.