Sosiale medier og reklamens kraft

10.01.2018 — Ja, vi vil gi bøter til influencere som fortsetter å påvirke barn med skjult reklame. Slik svarer Elisabeth Lier Haugseth på spørsmål fra Kadra Yusuf stilt i Dagsavisen 5.1.
Bildet viser direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth

Direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth

Kadra Yusuf er bekymret for påvirkningen bloggere har på unge jenter spesielt, og særlig når det gjelder reklame for såkalte fillere og andre produkter for å pynte på fasaden. Det er en bekymring jeg deler. Slike produkter egner seg dårlig for markedsføring mot barn, og vil lett kunne være ulovlig.

Hun spør også om det er på tide å reagere med økonomisk smekk overfor de som fortsatt bryter loven. Det akter jeg å gjøre, som direktør for Forbrukertilsynet.

Mye reklame fremstilles som personlige innlegg fra influencere. Med et ungt publikum stilles det strenge krav til at de har tenkt gjennom hva de reklamerer for og at de merker reklamen tydelig.

Reklame virker, det er vi alle enige om. Da må også reklamen framstå som reklame. Det er et bærende prinsipp for all ryddig markedsføring.

Resultatet fra tilsynet vårt med 20 influencere i november i fjor viste at det er et stykke igjen til vi kan si at reklame i sosiale medier alltid presenteres som – nettopp reklame. Forbrukertilsynet vil følge opp det vi fant i løpet av våren. De som da ikke merker reklamen tydelig, risikerer bøter fra oss.

Innlegget sto først på trykk i Dagsavisen onsdag 10.1. 2018 

Les Kadra Yusufs innlegg ”De farlige reklamebloggerne” i Dagsavisen 5.1. her

 

17.07.2018

14 mobiltilbydere må forbedre markedsføringen

Forbrukertilsynet gjennomførte et tilsyn med 14 tilbydere av mobiltjenester. Tilsynet viste at de alle fleste ikke ga tilstrekkelig med informasjon i markedsføringen. Nå har de har fått beskjed om å innrette seg etter loven.