Se opp for nettsidene bilprisnorge.com og carprice.no

30.10.2017 — Et selskap som tidligere har overrasket folk med en høy pris for verdivurdering av biler er på banen igjen. Nå opererer de på en ny nettside med samme tjeneste, der informasjon om prisen er svært vanskelig å få øye på.

BESTILL: Oppfordringen er tydelig, men det står ikke at det koster penger . FOTO: Skjermdump fra annonse

Frem til i sommer fikk Forbrukerombudet mange klager på nettsiden carprice.no. Her kunne man legge inn informasjon om bilen man ville selge og få et anslag på verdien. Forbrukere reagerer på at det kom svært dårlig frem at de måtte betale nærmere 1400 kroner når de trykket på bestillingsknappen. Flere sier også at de har mottatt betalingskrav fra selskapet uten at de har vært i kontakt med selskapet.

Fortsetter med bilprisnorge.com

Nå er selskapet bak tjenesten, Nordicpartner OÛ fra Estland, i gang med den samme verdivurderingen på et annet nettsted: bilprisnorge.com. Der blir tilbudet igjen presentert slik at forbrukeren lett kan tro at tjenesten er gratis. På bestillingsknappen står det kun ‘’Bestill’’, og informasjonen om prisene er underkommunisert. Nettsiden har vært tilgjengelig i vekslende grad, men det er all grunn til å advare, mener Forbrukerombudet.

– Hovedproblemet er at tjenesten koster penger uten at dette kommer tydelig fram på nettsiden, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Oppfordrer til å klage på kravet

Før man bestiller en tjeneste på internett, skal man få tydelig informasjon om pris. Bestillingsknappen skal også merkes på en måte som gjør at forbrukeren forstår at man forplikter seg til å betale ved å trykke på knappen. Det er derfor tvilsomt at forbrukerne har inngått en bindende avtale med Nordicpartner OÛ.

Forbrukere som mottar faktura bør derfor protestere skriftlig på kravet til Nordicpartner OÛ. Dersom selskapet ikke frafaller kravet, kan man be om hjelp fra Forbruker Europa, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Les mer: Forbrukerombudets råd om hvordan du skal unngå svindelfellene

 

03.07.2020

Forbrukertilsynet flytter til Porsgrunn

I forbindelse med omorganiseringen av forbrukerapparatet har regjeringen bestemt at hovedkontoret til Forbrukertilsynet skal være lokalisert i Grenland fra 2021. Etter å ha vurdert flere lokaler i både Skien og Porsgrunn, er det nå fattet en beslutning om å flytte inn i kontorlokaler i sistnevnte.