Samtlige gratisprøver var abonnementsfeller

31.10.2014 — Ingenting er gratis. Det fikk Forbrukerombudet slått fast under et tilsyn med prøvepakker på nettet. Bak 38 av 38 undersøkte gratisprøver gjemte det seg løpende abonnementer.

abonnementsfeller skjermbilde. foto

«Prøv gratis: Du betaler bare 89,- for porto/ekspedisjon». På nettet florerer det av tilbud som kan virke for gode til å være sanne. Og i de aller fleste tilfellene er de nettopp det.

Forbrukerombudet mottar stadig klager fra forbrukere som føler seg lurt inn i abonnementer av tilsynelatende kostnadsfrie prøvepakker. Dette dreier seg gjerne om helsekostprodukter som slankepiller eller kosttilskudd. Ofte blir det reklamert med en «gratis» prøvepakke, mens pakken i realiteten er starten på et abonnement som løper til man selv sier det opp.

Facebook, samlesider og mailreklame

Den senere tiden har Forbrukerombudet opplevd en klagestorm mot telefonselskapet Uno Life fra Drammen. Enkelte forbrukere har mottatt regninger på opptil 1500 kroner for helsekostprodukter, etter å ha takket ja til en gratis prøvepakke over telefon.

Også på nettet opplever mange forbrukere å bli lurt inn i abonnementer. I september 2014 undersøkte Forbrukerombudet derfor tilbud om prøvepakker på nett. Bannerannonser på Facebook, annonser fra samlesider for gratisprøver og e-post-reklame ble undersøkt.

Ingen uforpliktende gratisprøver

Resultatet av tilsynet var nedslående.

– I 38 av 38 undersøkte annonser ble det automatisk tegnet et abonnement om man takket ja til en gratis prøvepakke. Dette måtte man selv si opp.

– I 24 av 38 annonser måtte man klikke videre og lese vilkårene nøye for å se at en prøvepakke resulterte i et abonnement. I de resterende annonsene ble produktet markedsført som en gratis prøvepakke, mens det ble forklart et annet sted på samme side at man tegnet et abonnement.

Angrerettloven § 16 krever blant annet at informasjon om at noe er et abonnement og prisen for abonnementet skal presenteres for forbrukeren i «tydelig og fremhevet form» umiddelbart før forbrukeren bestiller.

Forbrukerombudets undersøkelser viser at dette kravet ikke blir fulgt av dem som markedsfører «gratis prøvepakker».

Samarbeid over landegrensene

– At man blir innmeldt i et abonnement som koster penger, er et vesentlig vilkår som må komme tydelig frem for forbrukeren i markedsføring av produkter. Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene eller med liten skrift nederst på en nettside, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Abonnementsfeller er et viktig fokusområde for mange europeiske tilsynsmyndigheter. De nordiske forbrukermyndighetene vedtok tidligere i høst å jobbe sammen mot denne formen for negativt salg.

– Dette er et økende problem i alle de nordiske landene. Sosiale medier flommer over av tilsynelatende gode tilbud, og mange blir lurt til å betale store summer, sier Nergård.

NB! Tilsynet av abonnementsfeller var ledd i en større internasjonal undersøkelse igangsatt av International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN)

25.11.2020

Aktører får brev etter tilsynsaksjon på kroppspress

Forbrukertilsynet har gjennomført en ny tilsynsaksjon for å sjekke omfanget av markedsføring i sosiale medier som kan bidra til å skape kroppspress blant barn og unge.