Retten til egen tid

02.03.2017 — DEBATT: I stedet for å klage på begrensede muligheter til å ringe kunder som ikke ønsker det, bør bransjen bruke tiden på å sikre seg samtykke fra kundene sine, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i dette debattinnlegget.
Bildet viser forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

BESTEMME SELV: Forbrukeren må selv få mulighet til å bestemme om de ønsker å bli kontaktet på telefon eller ikke, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Forslag til innstramninger i reglene for telefonsalg er ikke et spørsmål om hvem som har rett, slik Ole-Martin Finstad i Tun Media hevder. Det er et spørsmål om hvem som bestemmer over forbrukerens tid.

Slik reglene er i dag, ligger den retten hos blant andre mediehusene, som fritt kan kontakte kundene sine på telefon, nesten når det måtte passe. De foreslåtte endringene vil flytte makta tilbake til forbrukerne, som selv får mulighet til å bestemme om de ønsker å bli kontaktet på telefon eller ikke.  Det forundrer meg at mediene velger å se bort fra undersøkelser som tydelig konkluderer med at telefonsalg stort sett er uønsket, også i eksisterende kundeforhold.

I stedet for å klage på begrensede muligheter til å ringe kunder som ikke ønsker denne formen for salg, bør Ole-Martin Finstad og hans kolleger bruke tiden på å sikre seg samtykke fra kundene sine. Da vil de være trygge på at telefonsamtalen, og salget, er velkomment.

Innlegget sto først på trykk i DN 2. mars. 

10.08.2020

Politiet henlegger Forbrukertilsynets anmeldelse av XXL

Forbrukertilsynet politianmeldte i januar sportskjeden etter at det ble avdekket at ansatte hadde foretatt fiktive kjøp for å skjule bruk av villedende førpriser. Nå har politiet henlagt anmeldelsen på grunn av kapasitetshensyn.