Reklame for spareprodukter

Reklame for spareprodukter må ikke villede forbrukere med hensyn til hvor høy fremtidig avkastning som er realistisk å forvente.

For visse produkter er det laget bransjeavtale om realistisk forventet avkastning, se for eksempel Finans Norges bransjeavtale for pensjonsprodukter med investeringsvalg. Produkter med høy risiko for å tape hele eller deler av det investerte beløpet, må tydelig merkes og markedsføres slik at denne risikoen tydelig fremkommer for forbrukerne.

 

 

02.12.2020

Økning i klager på mobilbetaling – råd til forbrukere

Forbrukertilsynet har i det siste mottatt et økende antall klager fra forbrukere som har blitt trukket beløp på mobilregningen sin for innholdstjenester de mener å ikke ha inngått avtale om. Det gjelder blant annet betalinger for abonnement på IQ-tester, spill og konkurranser som annonseres på f.eks. Facebook.