Reklame for spareprodukter

Reklame for spareprodukter må ikke villede forbrukere med hensyn til hvor høy fremtidig avkastning som er realistisk å forvente.

For visse produkter er det laget bransjeavtale om realistisk forventet avkastning, se for eksempel Finans Norges bransjeavtale for pensjonsprodukter med investeringsvalg. Produkter med høy risiko for å tape hele eller deler av det investerte beløpet, må tydelig merkes og markedsføres slik at denne risikoen tydelig fremkommer for forbrukerne.

 

 

13.12.2018

Ikke legg farlige piratkopier under juletreet

En undersøkelse om nordmenns holdninger til piratkopier viser at 24 % av oss har kjøpt piratkopierte produkter. Mange blir lurt, mens andre bevisst kjøper piratvarer. Tolletaten, Forbrukertilsynet og Patentstyret går sammen om å advare julegave-handlende nordmenn mot å kjøpe piratkopier, av alt fra elektronikk og klær til leker og kosmetikk.