Opphørssalg i ett år er ulovlig

10.07.2018 — Markedsrådet gir Forbrukertilsynet fullt medhold i vedtaket om et overtredelsesgebyr på kr. 100 000 til skobutikken Crossway for ulovlig salgsmarkedsføring.
Inngang til skobutikk med stort gult skilt der det står opphørssalg 30 til 80 prosent

OPPHØRTE IKKE: Butikken holdt åpent lenger enn folk hadde trodd den skulle. Det er brudd på markedsføringsloven. FOTO: Google

Skobutikken Crossway i Storgata i Oslo har markedsført opphørssalg i en periode på ett år. Markedsrådet behandlet nylig en klage fra selskapet på Forbrukertilsynets vedtak om overtredelsesgebyr. Vedtaket bygger på markedsføringsloven § 6 og svartelisten punkt 15 om urimelig handelspraksis, og Markedsrådet fant det klart at ett års opphørssalg er ulovlig.

– Man kan ikke vanne ut begreper som «opphørssalg» for å villede folk. Vi er tilfreds med at Markedsrådet falt ned på samme konklusjon som oss, nemlig at dette er ulovlig, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

– Mange er raske med å handle når de får vite at de kan handle billig, men må skynde seg fordi butikken snart legges ned. Bruker man ord som «opphørssalg» uten at butikken faktisk opphører, blir kundene villedet.

Ikke relevant at leiekontrakten forlenges

Selskapet bak skobutikken Crossway, Brand House AS, hevder det har vært riktig å fortelle kundene at salget skulle opphøre. Årsaken var at husleiekontrakten gikk ut og gården skulle pusses opp, og at butikken derfor måtte ut. Oppussingen ble imidlertid utsatt og husleiekontrakten forlenget på ubestemt tid. Crossway mente derfor at de kunne forsvare å skilte med “opphørssalg”.

Les også: 100.000 i gebyr til skobutikk for langvarig opphørssalg 

Markedsrådet viser imidlertid til at formålet med svartelisten er å beskytte forbrukere mot villedende markedsføring, og at svartelisten skal tolkes objektivt. Det betyr at subjektive forhold hos den næringsdrivende, som for eksempel midlertidig forlengelse av leiekontrakt for butikklokalet, ikke gir adgang til å drive langvarig opphørssalg. Når en næringsdrivende har markedsført opphørssalg, vil det derfor være villedende dersom driften ikke rent faktisk blir avviklet innen rimelig tid.

15.11.2018

Problematiske prisgarantier

KRONIKK: En selgers garanti om lavest pris kan være dårlig nytt for oss kunder, enten garantien er reell eller ikke, skriver Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet og Lars Sørgard, konkurransedirektør