Nye avtaler sikrer tryggere mobilbetaling

22.03.2013 — Forbrukerombudet har fått gjennomslag for at mobiloperatørene skal tilby forbrukerne to ulike avtaler: en for kommunikasjon og en for betaling via mobilen. – Et viktig skritt mot målet om at det skal være like trygt å betale med mobilen som med kort, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Til nå har mobiloperatørene gitt forbrukerne de samme avtalevilkårene for alle typer mobilbruk. Dette til tross for at forbrukerne etter finansavtaleloven har krav på andre rettigheter når de bruker mobilen til å kjøpe en innholdstjeneste eller til å betale for parkering, enn når de ringer eller sende SMS.

Forbrukerombudet har tidligere slått fast at dette har vært ulovlig betalingsformidling fra mobiloperatørenes side.

Nå har mobiloperatørene bekreftet overfor Forbrukerombudet at de gjennom et felles selskap (joint venture) vil tilby forbrukerne en egen avtale for alt av betalingstjenester.

– Jeg er glad for at vi nå får på plass ulike avtaler for de ulike måtene å bruke telefonen på. Dette synliggjør at mobilen er et betalingsinstrument på lik linje med kort, og forbrukerne blir sikret de rettighetene de har krav på når de betaler via mobilen, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Bedre kontroll for foreldre

Forbrukerombudet har i mange år fått henvendelser fra foreldre som har fått høye telefonregninger fordi barna har brukt penger på for eksempel mobile innholdstjenester. To ulike avtalesett vil gjøre det enklere for foreldre å ha kontroll på barnas telefonbruk, ved for eksempel å inngå kun avtalen om kommunikasjon (ringe, sms, datatrafikk).

– Jeg er opptatt av at også barn skal ha muligheten til å ta i bruk nye betalingsformer.  Men foreldrene må ha muligheten til å velge om barnas mobil skal kunne brukes til betaling eller ikke, og bruken må skje i trygge rammer tilpasset barna, sier Nergård.

Langvarige forhandlinger

Forbrukerombudet har over lengre tid krevd at mobiloperatørene endrer avtalene de tilbyr forbrukerne. Det ene kravet har vært en egen avtale for betalingstjenester. Det andre har vært at avtalen om bruk av mobilen for å ringe, sende SMS og bruke datatrafikk må bli mer balansert og rimelig overfor forbrukerne.

Forbrukerombudet har tidligere varslet at saken kan bli tatt inn for Markedsrådet med Telenor som motpart, men ser nå muligheter for å løse saken uten bruk av sanksjoner.

– Jeg er fornøyd med det vi har oppnådd så langt, men det er fortsatt nødvendig med endringer og presiseringer for at avtalen skal være rimelig og tilstrekkelig balansert, påpeker forbrukerombud Gry Nergård.

16.07.2021

Student til hausten? Les skulekontrakta nøye

Mange studentar ventar no spent på å få eit tilbod om ny studieplass til hausten. Forbrukartilsynet oppfordrar deg som er ny student til å gå nøye igjennom kontrakten før du skriv under.