Rammet av Norwegian-kanselleringene?

27.06.2017 — Flyselskapet Norwegian har de siste dagene kansellert en rekke avganger. Er du rammet? Sett deg inn i rettighetene dine!
Bildet viser vinduet i et fly med en kvinne som sitter foran.

FÆRRE FLY I LUFTA: Hva du har krav på, avhenger av hvor lang flygningen og forsinkelsen er. Sjekk gjerne rettighetskalkulatoren til Forbrukerrådet om du er rammet av kanselleringene til Norwegian. FOTO: Unsplash.com.

– Ved forsinkelser og innstillinger bør passasjerer følge nøye med på informasjonen som gis på flyplassene, og ta kontakt med flyselskapet for hjelp. I tillegg plikter flyselskapene å ta vare på passasjerene ved betydelige forsinkelser. Dette følger av EU-regler som også gjelder for Norge, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Hva du har krav på av assistanse og erstatning, avhenger av både lengde på flygningen og forsinkelsen. Krav på erstatning gjelder derimot ikke dersom flyselskapet kan bevise at forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold utenfor deres kontroll. Dette vil typisk være streik eller dårlig vær, men også akutt sykdom blant besetningen kan i konkrete tilfeller regnes som ekstraordinære omstendigheter.

Forbrukerrådet har en nyttig «kalkulator» på nettsidene hvor du kan sjekke hvilke rettigheter du har ved kanselleringer og forsinkelser.

Er du uenig med flyselskapet i hvorvidt forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold, eller du for øvrig ikke får det du har krav på, kan du klage til Transportklagenemnda for fly.

31.10.2019

Axo Finans vil rydde opp i spam-markedsføring

Axo Finans sier de vil gå gjennom sine lister med kontaktinformasjon til forbrukere, og sørge for at forbrukere som ikke har avgitt gyldig samtykke til å motta markedsføring på e-post og SMS fjernes fra listene.