Må si «ja takk» før megler kan kontakte deg

23.10.2015 — Forbrukere som vil sette seg inn i salgsoppgaven for en bolig skal slippe å bli kontaktet av megler om andre boliger uten at de ber om det.

Markedsføringsloven setter klare begrensninger i meglers mulighet til å kontakte forbrukere som har bestilt salgsoppgave på nett, noe Forbrukerombudet alltid har vært tydelig på.  Som hovedregel må forbrukere takke ja, dersom megler skal kunne kontakte dem i ettertid.  Dette prinsippet har bransjen frem til nå ikke ønsket å etterleve.

Men, som en oppfølging av forhandlinger om bransjenormen for markedsføring av bolig, blant annet med Eiendom Norge, har bransjeorganisasjonen nå sendt ut e-post til sine medlemmer med informasjon om i hvilken grad forbrukere som har lastet ned salgsoppgave kan kontaktes av megler i etterkant.

Viktig forbrukersak

Eiendom Norges oppfordring til sine medlemmer er i tråd med Forbrukerombudets standpunkt.

– Det er viktig at forbrukere får mulighet til å sette seg godt inn i informasjon om boligen før de går på visning, og det er derfor fint at salgsoppgavene er direkte tilgjengelig på nett. Men slett ikke alle som vil laste ned salgsoppgaver ønsker å følge budrunden på boligen, eller å bli kontaktet av megler i etterkant om andre boliger. De som ønsker slik kontakt kan nå takke ja til det, mens de som ikke ønsker det, skal få slippe, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Kan kun rette faktafeil

Som hovedregel kan megler kun kontakte forbruker for å rette opp i faktafeil eller informere om endringer i salgsoppgaven. Dersom de ønsker å kontakte forbrukeren om annen type informasjon, som tips om tilsvarende boliger for salg eller oppdateringer om bud på eiendommen, må de innhente et særskilt samtykke til dette.

– Det er på høy tid at bransjen nå har informert sine medlemmer om hvordan reglene skal forstås. Vi forventer at meglersystemene følger disse retningslinjene, sier Nergård.

Forbrukerombudet har utarbeidet et forslag til kontaktskjema som vi oppfordrer meglersystemene til å benytte. I et brev ber vi om en tilbakemelding innen 1. november på om selskapene vil tilpasse sine løsninger til dette. Vi ber også om at endringene blir gjennomført så snart som mulig, og senest innen utgangen av november. Forbrukerombudet vil kontrollere at endringene blir gjort.

16.07.2021

Student til hausten? Les skulekontrakta nøye

Mange studentar ventar no spent på å få eit tilbod om ny studieplass til hausten. Forbrukartilsynet oppfordrar deg som er ny student til å gå nøye igjennom kontrakten før du skriv under.