Må endre villedende markedsføring av Volkswagen-søksmål

21.09.2016 — Klagehjelp AS markedsfører en tjeneste der bileiere som er berørt av utslippsjukset til Volkswagen tilbys å delta i et søksmål. Selskapet bryter markedsføringsloven og angrerettloven på flere punkter. Resultatet er blant annet at forbrukere som har meldt fra at de ønsker å delta i søksmålet ikke kan sies å ha inngått en bindende avtale om dette.
Bildet viser nettsiden klagehjelp.no.

DÅRLIG HJELP: Det er et stort sprik mellom det Klagehjelp gir inntrykk av at de kan gjøre for forbrukere i markedsføringen, og det som er realiteten når man leser avtalevilkårene. Forbrukerombudet mener dette er et grovt eksempel på villedende markedsføring,

I fjor ble det klart at Volkswagen hadde jukset med en rekke bilmodeller så utslippstallene skulle virke lavere når de ble testet. Haugesundsfirmaet Klagehjelp inviterer nå forbrukere til et «spleiselag» hvor det gis inntrykk av at det skal anlegges et felles søksmål, sannsynligvis mot den norske Volkswagen-importøren Møller.

Ifølge tall fra selskapet har over 1300 bileiere allerede betalt for å delta. Prisen har økt flere ganger de siste månedene, og ligger nå på 3750 kroner per kjøretøy.

Forbrukerombudet mener Klagehjelp bryter flere sentrale bestemmelser i markedsføringsloven og angrerettloven, og har bedt firmaet om å endre eller stoppe all markedsføring og salg av tjenesten.

Villedende beskrivelse av søksmålet

Klagehjelp bruker formuleringer i markedsføringen av tjenesten som gir inntrykk av at selskapet vil anlegge et felles søksmål på vegne av forbrukerne som bestiller tjenesten.

I vilkårene til selskapet står det imidlertid at pengene som samles inn kanskje skal brukes til å finansiere én pilotsak i domstolene på vegne av én forbruker. Dette innebærer at de andre forbrukerne som har betalt for bistand ikke er part i saken. Disse må eventuelt ta saken senere for egen regning og risiko, uten at Klagehjelp tar noe ansvar for dette.

– Det er et stort sprik mellom det Klagehjelp gir inntrykk av at de kan gjøre for forbrukere i markedsføringen, og det som er realiteten når man leser avtalevilkårene. Dette er et grovt eksempel på villedende markedsføring, sier Frode Elton Haug som er juridisk direktør hos Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har i brev til Klagehjelp konkludert med at det ikke foreligger gyldige avtaler mellom selskapet og forbrukere som har bestilt tjenesten. Bakgrunnen er det store avviket mellom markedsføringen og det som står i avtalevilkårene, og det faktum at forbrukere som har inngått avtale ikke har fått kopi av vilkårene før avtalen ble inngått.

Dropper sak om ikke mange nok betaler

Klagehjelp krever forskuddsbetaling av alle som har meldt fra at de ønsker å kjøpe tjenesten som selskapet tilbyr. I vilkårene skriver Klagehjelp dessuten at de kan velge å ikke gå videre med søksmålet dersom det ikke er tilstrekkelig mange deltakere. Det blir ikke presisert hvor mange forbrukere som er «tilstrekkelig mange», og selskapet står dermed fritt til å avgjøre om de vil prøve saken for domstolen.

Klagehjelp påberoper seg likevel retten til å beholde 20 prosent av pengene forbrukerne har forskuddsbetalt – selv om saken legges død.

– Det er urimelig å kreve at forbrukere skal forskuddsbetale for en mulighet til å delta i et søksmål som kanskje ikke blir noe av, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

Forbrukerombudet har bedt Klagehjelp om å endre eller stanse all markedsføring og salg av tjenesten så snart som mulig og senest innen torsdag 22. september kl. 12:00. Firmaet har gitt beskjed til Forbrukerombudet om at de er i gang med å foreta de nødvendige endringene.

 

20.05.2019

Tilsynene skriker ikke, vi veileder

KRONIKK: «Og hvis det iblant trengs litt skriking for å få det til, ja så skriker vi gjerne litt», skriver direktørene i Medietilsynet og Forbrukertilsynet.