Lei av uønsket reklame?

26.07.2017 — Vil du unngå at postkassa og døroppgangen er full av reklame i det du kommer hjem fra sommerferie? Et merke med «nei takk til uadressert reklame» eller «nei takk til gratis aviser» skal respekteres.
Bildet viser et postkassestativ.

MERK POSTKASSA: Om du ikke ønsker å motta uadressert reklame eller gratisaviser kan du merke postkassa med et nei-takk-klistermerke.

Som forbruker kan du be om å slippe og motta uadressert reklame og gratisaviser ved å merke postkassa og døra. Men hva er egentlig reklame? Hvordan går du frem for å reservere deg? Og hva kan du gjøre om reservasjonen din ikke respekteres?

Hva er reklame?

Alt materiell som gjelder en næringsdrivende og den tilhørende næringsvirksomheten er som hovedregel reklame, og kan kun leveres til personer som ikke har merket postkassen eller døra mot uadressert reklame.

Det man likevel kan levere er såkalt alminnelig informasjon, eksempelvis «Nytt fra stat og kommune» eller programmet for hva som skjer i lokalmiljøet på 17. mai.

Politiske programblader vil normalt ikke anses å være reklame. Når politiske parti sender ut materiell, vil det avgjørende spørsmålet for om det er reklame være om forsendelsen kun inneholder politisk informasjon (kun valgprogram, for eksempel), eller om det også inneholder reklame for noe som koster penger eller for samarbeidspartnere.

Hvordan reservere deg mot reklame?

Forbrukere som ikke ønsker å motta uadressert reklame eller gratisaviser kan merke postkassen og døra. Du velger selv om du vil benytte standardiserte “nei takk”-klistremerker eller merker du har laget selv.

Om du vil reservere deg mot adressert reklame, gjøres det i Brønnøysundregisteret. De næringsdrivende plikter å sjekke registeret før de sender ut adressert markedsføring i posten til forbrukere.

Når næringsdrivende bryter loven

Ikke alle næringsdrivende er like flinke til å respektere folks reservasjon mot reklame.Forbrukertilsynet mottar ofte klager fra frustrerte forbrukere som har mottatt reklame de har bedt om å slippe.

– Forbrukere som har tatt et valg om å reservere seg mot reklame må respekteres. Selv i konkurransepregede bransjer finnes det ikke noe rom for å bryte loven, sier direktør i Forbrukertilsynet Elisabeth Lier Haugseth.

Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) ba i fjor eiendomsmeglerne respektere at «nei takk» betyr «nei takk».

Hvis du mottar reklame til tross for at du har reservert deg, så kan du sende inn en klage til Forbrukertilsynet.

 

10.08.2020

Politiet henlegger Forbrukertilsynets anmeldelse av XXL

Forbrukertilsynet politianmeldte i januar sportskjeden etter at det ble avdekket at ansatte hadde foretatt fiktive kjøp for å skjule bruk av villedende førpriser. Nå har politiet henlagt anmeldelsen på grunn av kapasitetshensyn.