Lanserer ny bransjenorm for markedsføring av bolig

06.11.2013 — Sammenlignbar nøkkelinformasjon i alle salgsoppgaver, og muligheten til å laste ned salgsoppgavene fra nettet før visning skal gjøre boligjakten tryggere og enklere for forbrukere.

Forbrukerombudet har sammen med Forbrukerrådet, Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendomsmeglerforetakenes forening, Norske Boligbyggelags Landsforbund og Advokatforeningens eiendomsmeglergruppe utarbeidet en ny bransjenorm for markedsføring av bolig.

Blant de største endringene fra den forrige normen er at salgsoppgaven nå skal ligge nedlastbar på nettet senest 48 time før visning.

– Å kjøpe en bolig er en stor økonomisk avgjørelse. Derfor er det viktig at forbrukerne får mulighet til å sette seg godt inn egenskapene til den aktuelle boligen før de går på visning, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Nøkkelinformasjon

En annen viktig endring er at eiendomsmeglerne nå skal opplyse om vesentlig nøkkelinformasjon om boligen tidlig i salgsoppgaven. Denne skal blant annet inneholde totalpris, felleskostnader, bruttoareal, antall soverom og energimerke.

– Forbrukerrådet mener dette vil gjøre det lettere å sammenligne ulike boliger med hverandre. Samlet sett håper vi at endringene i bransjenormen vil føre til en mer forbrukervennlig boligmarkedsføring, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Den oppdaterte bransjenormen trer i kraft 1. januar 2014, mens nøkkelinformasjonen skal være på plass senest 1. april. Den nye bransjenormen omfatter markedsføring av både boliger og fritidsboliger, og alle eiendomsmeglere er forpliktet til å følge den. Bransjeorganisasjonene har forpliktet seg til å gjøre den nye normen kjent blant sine medlemmer.

– Vi vil følge nøye med på om normen følges og om den fungerer etter hensikten, sier Gry Nergård.

– Fornuftige tilpasninger

Også bransjeorganisasjonene er fornøyde med den nye normen:

– Lov om eiendomsmegling setter omfattende krav til opplysninger om boligene før avtaleinngåelse. Med de kravene til opplysninger i markedsføringen, som det er enighet om i den reviderte bransjenormen, gis interessenter sentrale opplysninger om boligen tidlig i prosessen og bedre tid til viktige beslutninger om sitt neste hjem.  Eiendomsmeglingsbransjen og forbrukermyndighetene har i mange år samarbeidet godt om bransjenormens viktige retningslinjer for å sikre tidlig og tydelig informasjon til boligkjøpere som handler gjennom eiendomsmegler. Tilpasningene som nå gjøres er fornuftige og til beste for alle som er opptatt av en trygg og effektiv boligomsetning, heter det enstemmig fra de to direktørene i hhv foretaksforeningen (Eff) Christian Vammervold Dreyer og meglerforbundet (NEF) Finn Tveter.

 

12.01.2021

Forbrukertilsynet tar imot klager på varer og tjenester

Vil du klage på en vare eller tjeneste du har kjøpt? Trenger du hjelp til å løse en konflikt med en selger? Nå kan du melde inn nye meklingssaker til Forbrukertilsynet.