Krever flere endringer fra Tinder

11.07.2016 — Vilkårene til den populære dating-appen Tinder er fortsatt for lange, vanskelige og uklare. Forbrukerombudet krever nå at Tinder tar norske og europeiske brukere på alvor, og får på plass vilkår som brukerne faktisk forstår.
Forbrukerombud Gry Nergård som leser fra Tinders vilkår under Forbrukerrådets #appfail-kampanje tidligere i år.

LANGE VILKÅR: Forbrukerombud Gry Nergård leste fra vilkårene til Tinder, under Forbrukerrådets kampanje “Appvilkår minutt for minutt”.

Etter en klage fra Forbrukerrådet på den populære dating-appen Tinder, stilte Forbrukerombudet i vår flere krav om endringer i Tinder sine brukervilkår. Som følge av dette har Tinder gjennomført noen endringer. Men vilkårene er fortsatt lange, vanskelige og uklare. Vi krever derfor at Tinder gjør vesentlige endringer, slik at norske forbrukere skjønner hva de faktisk aksepterer når de tar appen i bruk.

– Tinder har nå mulighet til å være blant de første internasjonale appene som tar norske forbrukere på alvor og gir dem vilkår som de både kan forstå og akseptere, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ombudet krever blant annet:

  • At vilkårene gjøres enklere
  • At de oversettes til norsk
  • At Tinder klargjør hva det innebærer når brukerne gir Tinder rett til å benytte seg av innhold brukerne selv har produsert i appen (bilder, tekst etc)
  • At norske forbrukere som har noe uoppgjort med Tinder kan løse saken ved norsk domstol og slipper å dra til Texas for dette
  • At det klargjøres at norsk lov gjelder, ikke texansk lov
  • At brukerne varsles når det gjennomføres vesentlige endringer i vilkårene
  • At de informerer brukerne om hva som skjer med innholdet når man sier opp kontoen
  • At Tinder har klare regler for når Tinder kan si oppavtalen og at man blir varslet om hva som er årsaken dersom man blir kastet ut av appen

Internasjonalt problem

Lange, kompliserte og uklare brukervilkår i apper er et utbredt problem. Siden mange av selskapene bak appene er internasjonale, er det viktig at forbrukermyndighetene samarbeider på tvers av landegrensene.

– Vi vil vi bidra til å løfte problemstillingen i internasjonale fora for forbrukermyndigheter, og håper vi kan komme fram til en felles europeisk standard for hvordan slike appvilkår skal være, sier Nergård.

Forbrukerombudet er også i samtaler med Datatilsynet om problemstillinger knyttet til innhenting og bruk av personopplysninger i vilkårene.

– Det er viktig at vi får gjort noe med dette nå, slik at vi unngår at problemet vokser i omfang. Vi håper Tinder-saken kan bidra til å sette en bransjestandard, hvor appvilkår utformes på en enkel og forståelig måte, slik at forbrukere enkelt kan sette seg inn i hva de aksepterer når de tar tjenesten i bruk. Dette er både forbrukerne og selskapene bak tjent med, sier Nergård.

 

15.02.2019

Jusstudent og opptatt av forbrukerspørsmål?

Hos Forbrukertilsynet kan du bidra til å ivareta forbrukernes interesser, samtidig som du lærer mer om markedsføringsrett og kontraktsrett.