Krav til bruk av tester i markedsføring av mobil

15.06.2016 — Teleoperatørene bruker ofte testresultater i reklame for å få frem hvor raske nett og god dekning de har. Men hvis de viser til tester i reklame, må de ha dekning for påstandene. Her er våre krav til bruk av tester i markedsføring.
Bildet viser en hvit mannefigur som holder en pokal

BEST I TEST: Det hjelper ikke at selskapet var best i 2011, hvis en ny utgave av testen viser at noen andre er bedre nå. Foto: pixabay.com

«Best i test», «Norges raskeste nett», «Best på kundeservice», «Mest fornøyde mobilkunder».

Testresultatene florerer i markedsføringen til mobiloperatørene. I et marked med sterk konkurranse om kundene,  trenger forbrukerne god informasjon om de ulike tilbudene for å kunne ta gode valg.

Her er våre grunnleggende krav til mobiloperatørene som bruker tester i markedsføring:

  • Testen må gi grunnlag for påstandene som brukes i markedsføringen.

    Tester er ofte komplekse og resultatet består gjerne av sammensatte vurderinger og konklusjoner. Et selskap som vil vise til et testresultat i markedsføringen, må derfor sette seg godt inn i testen og sørge for at de har dekning for det de kommuniserer i markedsføringen.

  • Generelle påstander som «Best i test» må konkretiseres.

    Man må alltid vise til hva man er ansett som best på dersom man bruker en generell påstand i markedsføringen.

  • Ikke henvis til eldre utgaver av en test, når nyere tester er gjennomført.

    Det hjelper ikke at et selskap  var best i 2011 hvis en ny utgave av testen viser at noen andre er bedre . På områder hvor teknologien er i rask utvikling kan en test være uaktuell, selv om det ikke er utført nye tester.

  • Gi alltid informasjon om:

    • Hvilken test man viser til
    • Hvem som utførte testen
    • Dato for gjennomføring av testen
    • Hvor testen er publisert i sin helhet.
  • Tester som brukes i markedsføringen må være relevante og representative

 

Forbrukerombudet sendte i juni 2016 ut et brev til mobiloperatørene om hvilke krav loven stiller til bruk av tester i markedsføring.

Etter at brevet ble sendt ut har vi bedt både Telia og Telenor om å stanse eller endre ulovlig markedsføring hvor de har brukt testresultater på en måte som kan villede forbrukerne.

Vi vil gjennomføre tilsyn for å sjekke at bransjen følger kravene.

07.12.2018

Forbrukartilsynet vil ha betre kredittvurderingar

Grundige kredittvurderingar er etter vårt syn eitt av dei viktigaste tiltaka for å førebyggje gjeldsproblem og den voksande andelen kredittkortgjeld i norske heim. Det er eitt av innspela Forbrukartilsynet har gitt i vårt høyringssvar til den nye forskrifta om forsvarleg utlånspraksis for forbrukslån.