Kortere bindings- og oppsigelsestider i TV-markedet

23.12.2013 — Etter forhandlinger med Forbrukerombudet har tilbydere av TV- og strømmetjenester i stor grad endret vilkårene sine i tråd med ombudets standpunkt. – Dette vil gjøre det enklere og tryggere for forbrukere å navigere i TV-markedet, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Etter en rekke henvendelser fra forbrukere, intensiverte Forbrukerombudet tilsynet med TV-bransjen sommeren 2013. En kartlegging av markedsføring og avtalevilkår til 23 tilbydere av TV- og strømmetjenester i Norge, viste at flere tilbydere hadde dårlige betingelser for forbrukerne.

Enkelte TV-tilbydere opererte med oppsigelsestider på opp mot fire måneder. Samtidig var det utstrakt bruk av bindingstid, og det kunne være urimelig vanskelig å få sagt opp et abonnement. De 23 tilbyderne fikk beskjed om hvilke krav Forbrukerombudet stiller når det gjelder bindingstid, oppsigelse, og prisopplysninger. Dette har ført til en rekke positive endringer for forbrukerne.

  • Strømmetjenestene har ikke lenger bindingstid. Alle de øvrige tilbyderne har bekreftet at de ikke benytter bindingstid utover 12 måneder. Canal Digital Norge reduserer bindingstiden til 6 mnd. Og alle har bekreftet at forbrukerne mottar en økonomisk fordel i bytte mot bindingstiden.
  • Alle unntatt NextGentel tilbyr mulighet for å komme seg ut av bindingstiden mot et gebyr
  • Kun to tilbydere har nå mer enn én måneders oppsigelsestid, Viasat og RiksTV, som begge har to måneder.
  • Flere tilbydere som tidligere ikke godtok elektronisk oppsigelse, har endret praksis. I dag er det bare Canal Digital Norge som nekter å motta oppsigelse pr. epost eller kontaktskjema.

– Gledelig                                                               

– Vi er veldig fornøyde med endringene bransjen har gjort. Det skal være enkelt og trygt å navigere i TV-markedet, og forbrukerne må ikke hindres fra å bytte leverandør dersom produktet ikke lenger svarer til behovet. Vi tror endringene som nå er foretatt vil bidra til en sunnere og mer forbrukervennlig konkurranse i markedet, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun tror TV-tilbyderne vil tjene på at de arbeider for at kundene er fornøyde med tilbudet, og dermed trofaste, i stedet for å låse dem fast i et abonnement de ikke lenger ønsker.

De 23 tilbyderne Forbrukerombudet har forhandlet med er: Altibox, C More Entertainment, Canal Digital Kabel-TV, Canal Digital Norge, CDON, Film2Home, Filmnet, Get, HBO Nordic, Headweb, Lyse Energi, Mubi, Netflix, Nextgentel, NorgesFilm, RiksTV, SF Anytime, Telenor Comoyo, Telenor, TV2 Sumo, Viaplay, Viasat, Viken Fibernett.

Følger utviklingen tett

Selv om Forbrukerombudet avslutter saken i denne omgangen, vil vi følge nøye med på utviklingen i markedet i tiden som kommer.

– TV- og strømmemarkedet er i stadig endring, og dette er en bransje vi vil prioritere også i fremtiden. I første omgang vil vi følge med på at eksisterende og nye tilbyderne faktisk gjennomfører det vi nå har blitt enige om. Så kan det selvsagt bli aktuelt å ta opp andre problemstillinger, dersom det skulle dukke opp nye utfordringer for forbrukerne, sier Nergård.

07.12.2018

Forbrukartilsynet vil ha betre kredittvurderingar

Grundige kredittvurderingar er etter vårt syn eitt av dei viktigaste tiltaka for å førebyggje gjeldsproblem og den voksande andelen kredittkortgjeld i norske heim. Det er eitt av innspela Forbrukartilsynet har gitt i vårt høyringssvar til den nye forskrifta om forsvarleg utlånspraksis for forbrukslån.