Slik klager du på app-regningen

02.04.2012 — Hva gjør du når barna har kjøpt spill til nettbrett og mobil eller brukt tusenvis av kroner på kjøp inne i applikasjoner?
barn bruker nettbrett. foto

HVA SKAL DU GJØRE?: Når du finner ut at barna har kjøpt spill og apper for tusenvis av kroner?

Forbrukerombudet får mange henvendelser fra foreldre som har opplevd å få regninger på flere tusen kroner etter at barna har lastet ned spill, eller kjøpt ulike ting inne i et spill til mobil og nettbrett som i utgangspunktet var gratis å laste ned. Her får du råd om hva du kan gjøre dersom du får en slik regning:

1. Ta kontakt med selskapet spillet er kjøpt hos

For å kreve pengene tilbake bør du ta kontakt direkte med de som barna har kjøpt fra, for eksempel Apple når det gjelder kjøp i iTunes Store, eller Google når det gjelder kjøp i Google Play. Det vil være lettere å rapportere et problem dersom man kan logge seg inn med brukerinformasjon. Gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det.

Nyttige lenker: Kontaktinformasjon til Apple, Apple-rapportering gjennom brukerinnlogging og Kontaktinformasjon og fremgangsmåte i Google.

Google ber deg om din bruker-ID og ordrenummeret for kjøpet. Nummeret finner du på kvitteringen/ordrebekreftelsen for de aktuelle kjøpene, og som skal ha blitt sent til e-posten brukeren er registrert med.

2. Ta kontakt med banken din

Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten din autorisasjon.

3. Klag eventuelt saken videre til Finansklagenemnda

Dersom du ikke når fram med din klage til banken, eller de som spillet er kjøpt hos, kan du be om at Finansklagenemnda behandler saken.

Nemndas behandling av saken kan kun skje dersom du først har tatt kontakt med kredittkortselskapet ditt og fått avslag på din klage. Du må klage skriftlig.

4. Råd og hjelp til å klage

Ønsker du ytterligere råd eller hjelp i saken din kan du ta kontakt med Forbrukerrådet på tlf. 03737.

Du kan også ta kontakt med Finansklagenemnda på tlf. 23 13 19 60 dersom du har spørsmål om hvordan du skal klage eller om saksgangen der.

Hva kan vi  gjøre?

Forbrukerombudet fører tilsyn med markedsføringsloven, og vi kan derfor pålegge næringsdrivende å endre markedsføring eller urimelige avtalevilkår.

Forbrukerombudet har ikke myndighet til å hjelpe deg med å få tilbake pengene i din konkrete sak. En klage på ulovlig markedsføring eller urimelige avtalevilkår til Forbrukerombudet kan imidlertid forhindre at andre forbrukere blir rammet i fremtiden.

Dersom du vil klage på ulovlig markedsføring, kan du bruke klageskjemaet som du finner du her. Det er fint om du legger ved en kopi av, eller en lenke til, markedsføringen som du ønsker å klage på.

15.09.2020

Forbrukertilsynet søker seksjonssjefer

Forbrukertilsynet søker inntil tre jurister i faste stillinger som seksjonssjefer i tilsynsavdelingen i Porsgrunn. Stillingene er nyopprettet i forbindelse med etableringen av det nye Forbrukertilsynet.