Ikke ditt forbrukerombud?

09.10.2017 — DEBATT: Det er naivt å tro at alle næringsdrivende skreddersyr markedsføringen til forbrukerens beste, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Bildet viser forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth

Som forbrukerombud er det min oppgave å sikre en rimelig balanse mellom forbruker og kommersielle aktører, skriver forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Lars Erik Fjørtoft mener jeg skremmer forbrukerne unødig med å problematisere personopplysninger som brukes kommersielt i et innlegg i Dagens Næringsliv 4. oktober. Det er imidlertid ikke alle som har like stor kontroll over opplysningene som det Fjørtoft har.

Les også: Butikken ser deg

Manipulasjon

Visst kan det være behagelig og praktisk når kundeappen fra nærbutikken foreslår en middagsmeny og forteller deg at de har alle ingrediensene – til gode priser. Problemet dukker opp når den manipulerer deg til å kjøpe mer, eller noe annet enn du trenger, til priser som kanskje ikke er så gode som du tror.

Det er naivt å tro at alle næringsdrivende skreddersyr markedsføringen til forbrukerens beste. Går de for langt i å påvirke, kan de bryte markedsføringsloven. Det er her Forbrukerombudet trer inn.  Den nye forordningen GDPR er ikke tilstrekkelig til å hindre at butikken eller andre aktører i praksis forstyrrer oversikten du har over markedet.

Sikre balanse

Som forbrukerombud er det min oppgave å sikre en rimelig balanse mellom forbruker og kommersielle aktører. Det omfatter å minne næringslivet på at markedsføringsloven gjelder, også når de vil bruke personopplysninger for å skreddersy salgsbudskapet sitt.

Innlegget var først på trykk i Dagens Næringsliv.

24.06.2019

Varsler bransjen om prismarkedsføring på flyreiser

Flere tilbydere av flyreiser bryter med markedsføringsloven når de oppgir for lav totalpris på flyreiser på sine nettsider. Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til tre norske selskaper og ett svensk.