Har du sendt inn en meklingssak? 

21.12.2020 — Fra januar 2021 overtar Forbrukertilsynet behandlingen av din meklingsak, grunnet omorganisering. 

Innholdet i denne artikkelen gjelder deg som har sendt inn en meklingsak og som har mottatt et referansenummer. 

Fra 2021 overtar Forbrukertilsynet klagesaksbehandlingen fra Forbrukerrådet. Sistnevnte vil fortsatt veilede forbrukere om forbrukerrettigheter.

Her finner du svar på følgende:

  • Hva betyr dette for meg og min sak?
  • Kan jeg få kontakt med min saksbehandler?
  • Har dere mottatt det jeg har sendt?
  • Hvordan kan jeg ettersende informasjon til min sak?
  • Hvordan sende inn en ny meklingsak?

Hva betyr dette for meg og min sak?

  • Overføring av din sak til Forbrukertilsynet vil gå automatisk. Du trenger ikke å foreta deg noe.
  • Første kontakt fra Forbrukertilsynet skjer normalt 7-8 uker etter at du sendte inn din sak.
  • Saksbehandlingstiden kan dessverre være noe lengre i en omorganiseringsfase. Det vil ta 16-22 uker fra du melder inn en sak til du får tildelt en saksbehandler.

Kan jeg få kontakt med min saksbehandler?

Vi skjønner at du ønsker kontakt med din saksbehandler, men på grunn av omorganiseringen er det en del som må på plass. Vi beklager dette, men ta det med ro – saken din er ikke glemt.

Forbrukertilsynets sentralbord er stengt i romjulen, men åpner igjen 5. januar. Åpningstidene for sentralbordet er mandag til fredag 10–14 (tlf. 23 400 600). Det er også mulig å sende en e-post til post@forbrukertilsynet.no.

Har dere mottatt det jeg har sendt?

  • Har du sendt inn en meklingsak vil du motta en bekreftelse på e-post. Sjekk søppelposten hvis du ikke finner bekreftelsen i din innboks.
  • Har du sendt inn en meklingsak per brevpost tar det normalt litt ekstra tid med både postgang og registrering av saksdokumenter. Du får en bekreftelse på e-post når dette er mottatt.
  • Forbrukertilsynet tar kontakt hvis de trenger informasjon fra deg.

Hvordan kan jeg ettersende informasjon til min sak?

  • I en periode frem til den 11. januar vil det dessverre ikke være mulig å ettersende dokumentasjon. Ta godt vare på kvitteringer og lignende slik at du kan sende det inn til Forbrukertilsynet senere.

Hvordan sende inn en ny meklingsak til Forbrukertilsynet?

Fra januar 2021 behandler Forbrukertilsynet alle klagesaker. Dessverre vil det i en overgangsperiode ikke være mulig å opprette nye saker, men fra 11. januar vil dette kunne gjøres på www.forbrukertilsynet.no. Ta godt vare på dokumentasjonen i mellomtiden.

12.01.2021

Forbrukertilsynet tar imot klager på varer og tjenester

Vil du klage på en vare eller tjeneste du har kjøpt? Trenger du hjelp til å løse en konflikt med en selger? Nå kan du melde inn nye meklingssaker til Forbrukertilsynet.