Finn ut om du har grunn til å klage

Hvis du vil klage på et produkt eller en tjeneste, må du først finne ut om du har grunn til å klage.

Har du grunn til å klage?

Hvis feilen med varen eller tjenesten fulgte med på kjøpet, kan du klage. Det gjelder for eksempel ved fabrikasjonsfeil.

Hva skyldes feilen?

Når du kjøper noe, skal alt være slik selgeren har sagt, enten gjennom annonsering, på nett eller i en fysisk butikk. Hvis du ikke har fått det du har betalt for, hvis det er skader eller mangler på varen som selgeren ikke har opplyst om, eller hvis det er åpenbare fabrikasjonsfeil, skal selgeren ordne opp.

Hvis feilen skyldes noe du har gjort, eller du kjente til feilen da du kjøpte produktet, må du ta regningen selv.

Hvor lenge er det siden kjøpet?

I Norge har du alltid minst to års reklamasjonsfrist (klagefrist). Dette følger av loven, og er ikke avhengig av garantier fra selgeren. For varer som åpenbart er ment å vare mye lenger, har du fem års reklamasjonsfrist.

Hva kan du kreve?

Hvis feilen er selgerens ansvar, kan han eller hun enten gi deg et nytt produkt, eller prøve å reparere feilen. Normalt kan ikke selgeren prøve å reparere den samme feilen mer enn to ganger.

Hvis selgeren ikke klarer å reparere feilen eller gi deg et nytt produkt, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake.

Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning for nødvendige utgifter.

Rett til å låne erstatningsvare i reparasjonstiden
Noen ting er vanskelige å unnvære. Da har du krav på å få låne en erstatning av butikken hvis det ikke blir urimelig dyrt for butikken målt opp mot hvilken nytte du har av det. Tingen behøver ikke å være lik din, men skal kunne brukes på omtrent samme måte.

Du kan be om det fra første dag, og har krav på det hvis det er klart at reparasjonen tar mer enn en uke.

Hvis du ikke får låne for eksempel en mobil, til tross for at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil si at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengene.

Hvis du mener du har grunn til å klage, må du forsøke å løse saken med motparten. Det betyr at hvis du har kjøpt et produkt eller en tjeneste, må du klage til selgeren.