Frokostmøte 8 november: Barnekapittelet 10 år

14.10.2019 — I år er barnekapittelet i markedsføringsloven 10 år. Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet inviterer til markering på Kulturhuset 8. november.
Bildet viser en hvit kopp med kaffe på et bord, og en skål med kjeks i bakgrunnen.

FOTO: Emre Gencer/Unsplash

Tid: 08.00-10.00

Sted: Boksen, 2. etasje, Kulturhuset

Barn og unge opptrer som forbrukere i stadig yngre alder og i stadig flere kanaler, og er en attraktiv målgruppe for næringsdrivende. Nye markedsføringskanaler gir annonsører nye og flere muligheter til å nå ut til ønsket målgruppe. Digitale markedsføringskanaler gir annonsørene større mulighet til å rette markedsføringen direkte mot ulike målgrupper, og igjen større anledning til å nå direkte ut til barn. Mye markedsføring skjer også i kanaler der foreldre ikke har den samme oversikten som tidligere, typisk i sosiale medier. Hvordan påvirkes barn og unge av skreddersydd reklame, og blir barna godt nok beskyttet med dagens regler? Det, med mer, skal vi diskutere under frokostmøte.

Program

08:00 FROKOST

08:30– ÅPNING AV FROKOSTMØTE
Gunnstein Instefjord, fagdirektør Handel, Forbrukerrådet

08:35 – VELKOMSTINNLEGG
Jorunn Hallaråker, statssekretær, Barne- og familiedepartementet

08:45 – ET HISTORISK TILBAKEBLIKK PÅ BARNEKAPITTELET
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet

08:55 – HVORDAN PÅVIRKES BARN OG UNGE AV SKREDDERSYDD REKLAME?
Kamilla Knutsen Steinnes og Helene Fiane Teigen, Statens institutt for forbruksforskning (SIFO)

09:10 – BARN OG UNGE ER FORTSATT UTSATT FOR MARKEDSFØRING – HVA GJØR VI?
Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet

09:20 PANELDEBATT: ER BARN I DAG GODT NOK BESKYTTET MOT MARKEDSFØRING?
Deltakere er blant annet:
– Petter Haas Brubakk, direktør i NHO Mat og drikke
– Elise Bjørnebekk-Waagen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
– Mina Vinje, leder i Press – Redd Barna ungdom.

Ordstyrer er avdelingsdirektør fra Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad.

For påmelding, send en mail til Bettina Mohr Hansen (bmh@forbrukertilsynet.no) innen 31.10

20.11.2019

Gjør det enklere for forbrukere å reservere seg mot telefonsalg

Hvert år opplever mange forbrukere å bli oppringt av telefonselgere, til tross for reservasjon mot denne typen oppringinger. Forbrukertilsynet har laget en oversikt over hvor forbrukere kan henvende seg for å reservere seg direkte hos mange næringsdrivende og frivillige organisasjoner.