Fortsetter nordisk innsats mot abonnementsfeller

21.01.2016 — De nordiske forbrukerombudene møtes denne uken for å fortsette innsatsen mot ulovlige abonnementsfeller på nett.
NORDISK MØTE: Representanter fra Sverige, Danmark og Finland møtes for å dele strategier rundt abonnementsfeller.

NORDISK MØTE: Representanter fra Sverige, Danmark og Finland møtes for å dele strategier rundt abonnementsfeller.

I dag har Forbrukerombudet besøk av representanter fra forbrukermyndighetene i Sverige, Danmark og Finland. Målet med møtet er å fortsette felles innsats, og dele strategier for hvordan vi best og mest effektivt kan slå ned på ulovlige abonnementsfeller i Norden.

En abonnementsfelle er en reklame hvor det lokkes med gratisprøver og kampanjetilbud, typisk på helsekost og slankepiller, hvor det ikke fremgår at man havner i et abonnement. Tusenvis av forbrukere i Norden har tapt både tid og penger etter at de har blitt lurt inn i kostbare abonnement på varer de ikke ønsker.

Les også: Felles Nordisk tilsyn med gratispakker på nett

Fordel med nordisk samarbeid

Siden de næringsdrivende henvender seg til forbrukere på kryss og tvers av landegrensene, er det gode nordiske samarbeidet viktig. Ved å samarbeide og dele felles erfaringer om arbeidet med abonnementsfeller, koordinerer vi bedre innsatsen mot dette internasjonalt og bidrar til å få bukt med problemene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

En undersøkelse gjennomført av EU-kommisjonen viser at forbrukere i hele Europa har fått store problemer med å si opp avtalen eller returnere produktene etter at de havner i abonnementsfeller.

Tilsynsaksjon ga resultater

I 2015 gjennomførte Forbrukerombudet en tilsynsaksjon for å avdekke abonnementsfeller på internett.  I 49 av de 52 undersøkte annonsene og nettsidene var det ingen «gratisprøver» eller kampanjeprodukter som faktisk var uforpliktende.  Bak abonnementsfellene sto det 18 aktører, og etter påtrykk fra Forbrukerombudet er det i dag kun én aktør som ikke har endret markedsføringen.

– Vi vurderer fortløpende sakene når det dukker opp ulovlige abonnementsfeller. Vi vurderer også en ny tilsynsaksjon for å sjekke at allerede kontrollerte sider fortsatt følger loven, sier Nergård.

Dyrt å bryte regelverket

Tidligere i januar vant det svenske Konsumentverket en sak i Tingretten mot firmaet «Rakexperten». Selskapet ringte forbrukere og lokket med gratisprøver på barberhøvler, uten at forbrukerne fikk vite at det var en abonnementsavtale på flere hundre kroner per forsendelse. «Rakexperten» ble derfor dømt til å betale en bot på 60.000 kr, og trues med en bot på tre millioner kroner i uken dersom de fortsetter sine markedsføringsmetoder.

– Forbrukerombudet har tidligere brukt sanksjoner mot selskaper som på ulovlig vis har lurt forbrukere inn i abonnementsfeller, og saken fra Sverige viser at det kan bli store konsekvenser for aktørene dersom de ikke følger regelverket, sier Nergård.

Les også: Unolife tapte i Markedsrådet

10.08.2020

Politiet henlegger Forbrukertilsynets anmeldelse av XXL

Forbrukertilsynet politianmeldte i januar sportskjeden etter at det ble avdekket at ansatte hadde foretatt fiktive kjøp for å skjule bruk av villedende førpriser. Nå har politiet henlagt anmeldelsen på grunn av kapasitetshensyn.