Arendalsuka: Barn og digitale vilkår

09.08.2018 — Barns digitale hverdag og forbrukernes rettigheter i møte med nye, databaserte forretningsmodeller er hovedtemaene på Forbrukertilsynets arrangementer i Arendal.

Langbryggen i Arendal. FOTO: Wikimedia Commons

I løpet av Arendalsuka vil vi bidra til å sette fokus på det vi jobber med: ulovlig markedsføring, urimelige vilkår i kontrakter, og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Forbrukertilsynet er medarrangør for tre arrangementer i løpet av Arendalsuka. Samtlige finner sted på restauranten Castelle, sentralt plassert på Langbryggen 5 i Arendal.

Arrangementene handler om viktige spørsmål om hvordan databaserte forretningsmodeller og tingenes internett kan følge loven, og være til nytte for forbrukerne på lang sikt. Vi spør også: Hvordan kan barn bli digitalt smarte, når selv ikke voksne aner hva de takker ja til og hvilken informasjon de gir fra seg når de tar i bruk apper og digitale tjenester?

Vi stiller med ledelse og seniorrådgivere – og håper på gode samtaler om forbrukerspørsmål og forbrukerrettigheter.

Våre arrangementer


«Can I Trust You?» Sikkerhet, personvern og elleville vilkår i «smart»-produkter

Tirsdag 14/8 2018, 13:00–14:30

 Arrangert i samarbeid med Forbrukerrådet og Datatilsynet


Tilkoblede barn  Hvordan kan vi sørge for at barn er trygge digitale forbrukere?

Onsdag 15/8 2018, 09:00–10:00

Arrangert i samarbeid med Medietilsynet og Datatilsynet


Deit med Forbrukertilsynet, Datatilsynet eller Medietilsynet – Spør oss om barn og digitale medier

Onsdag 15/8 2018, 10:00-11:00

Arrangert i samarbeid med Medietilsynet og Datatilsynet. 

Deiter deles ut etter førstemann-til-mølla-prinsippet ved oppmøte!


Vi håper å treffe deg på et av våre arrangementer!

Har du spørsmål eller pressehenvendelser?  Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Iver Kleiven på telefon 993 42 800 eller ik@forbrukertilsynet.no. 

 

 

13.12.2018

Ikke legg farlige piratkopier under juletreet

En undersøkelse om nordmenns holdninger til piratkopier viser at 24 % av oss har kjøpt piratkopierte produkter. Mange blir lurt, mens andre bevisst kjøper piratvarer. Tolletaten, Forbrukertilsynet og Patentstyret går sammen om å advare julegave-handlende nordmenn mot å kjøpe piratkopier, av alt fra elektronikk og klær til leker og kosmetikk.