Slutt med femsifrede nummer til kundeservice

13.10.2017 — Søndag går fristen ut for å slutte med kostbare spesialnummer til kundeservice. Forbrukerombudet forventer at selskapene det gjelder har nytt nummer på plass innen fristen.
Bildet viser hendene til en mann som holder en grå iphone. Det er kun baksiden av mobiltelefonen som er synlig.

Fra og med mandag må næringsdrivende tilby kundene sine kundeservicenummer som ikke koster mer enn å ringe til et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer. FOTO: pexels.com

Markedsføringsloven forbyr næringsdrivende å henvise privatkundene sine til kostbare spesialnummer når de skal kontakte kundeservice. I juni sendte Forbrukerombudet ut et brev til rundt 80 næringsdrivende, samt en rekke paraplyorganisasjoner for næringsdrivende med krav om å slutte med dyre spesialnummer til kundeservice innen 15. oktober.

Fra og med mandag må de tilby kundene sine kundeservicenummer som ikke koster mer enn å ringe til et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer.

Mange har endret

– Vi har fått tilbakemelding fra en rekke selskap som har fikset dette greit og enkelt. Noen har hatt spørsmål om hva slags informasjon de nå må gi forbrukerne, og andre har ikke svart oss enda. Men vi forventer at alle får dette på plass innen fristen, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Selskapene kan velge ulike alternativer for å imøtekomme kravene. De kan blant annet fjerne enhver markedsføring av spesialnummeret de benytter i dag, og gå over til kun å benytte et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer til kundeservice. Dersom de velger å beholde spesialnummeret, må de i tillegg tilby et «ordinært nummer» og gi utfyllende og tydelig informasjon om hvilke konsekvenser det får for forbrukeren å velge det ene nummeret framfor det andre.

Les også: Må slutte med dyre spesialnummer til kundeservice.

Risikerer sanksjoner

Når fristen har utløpt vil Forbrukerombudet gjennomføre et tilsyn for å sjekke at selskapene har endret i tråd med kravene.

– Reglene gjelder for alle næringsdrivende som tilbyr kundeservice for privatkunder per telefon. Dersom de ikke endrer, risikerer de økonomiske sanksjoner, sier Haugseth.

Reglene gjelder ikke bruken av nummer utenfor næringsvirksomhet, for eksempel offentlige tjenester.

Forbrukere som opplever å bli fakturert et for stort beløp etter at de har kontaktet kundeservice, kan kreve pengene tilbake fra firmaet. Hvis firmaet avviser kravet, kan de gå inn på Forbrukerrådets klageguide for mer informasjon om hvordan de kan klage.

15.10.2019

Forhandlere må merke «ulovlige» sparkesykler

Flere forhandlere selger sparkesykler som ikke kan brukes på norske veier, uten å merke disse syklene godt nok i butikken. Nå ber Forbrukertilsynet alle forhandlere om å gå gjennom merkingen sin slik at ingen forbrukere kjøper en «ubrukelig» sykkel uten at de er klar over det.