
FORBRUKERNE BESKYTTES BEDRE: Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth ønsker den nye forordningen, som gjør det lettere å stanse lovbrudd mot forbrukerne, velkommen.
EU-kommisjonen, Rådet for den europeiske union og Europaparlamentet har nå, etter ett år med forhandlinger, blitt enige om teksten i en ny forordning om forbrukervernsamarbeid i Europa. Dette er viktig for å kunne beskytte forbrukere mot å tape penger eller bli skadelidende på andre måter på grunn av brudd på markedsføringsloven eller annen lovgivning som beskytter forbrukerinteresser.
Enklere å stenge nettsider
De nye reglene vil blant annet gjøre det lettere for Forbrukerombudet og andre europeiske forbrukermyndigheter å få sperret nettsidene til firmaer som bryter lovverket.
– Godt forbrukervern er viktig både nasjonalt og når forbrukere handler fra firmaer i andre land. Jeg er derfor veldig fornøyd med at det er oppnådd enighet om å styrke forbrukervernet i Europa, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Felles “verktøykasse”
Endringene innebærer at Forbrukerombudet og andre norske og europeiske myndigheter som verner forbrukerinteresser, skal kunne bruke en felleseuropeisk «verktøykasse» med virkemidler for å stanse lovbrudd.
Dette inkluderer blant annet at myndigheten skal kunne:
- Kreve å få utlevert informasjon som avdekker identiteten til firmaer og personer som bryter loven.
- Sperre tilgang til ulovlige nettsider og profiler i sosiale medier.
- Fatte vedtak om økonomiske sanksjoner, som for eksempel overtredelsesgebyr.
- Godkjenne løsninger der næringsdrivende forplikter seg til å kompensere forbrukere og informere forbrukerne om dette.
Landene har to år på seg til å endre nasjonale lovverk for å sikre at forbrukere får den beskyttelsen som den nye forordningen krever.
For mer informasjon, se faktaark fra EU-kommisjonen.