Danske forbrukermyndigheter anmelder abonnementsfelleselskaper

29.03.2017 — Det danske forbrukerombudet har anmeldt tre selskaper for å lure blant andre norske forbrukere inn i kostbare abonnementer.
Bildet viser en person som taster på en PC

DYRE FELLER: Selskapene har trekt penger fra forbrukere som oppga kortinformasjon i håp om å motta billige varer eller premier.

De anmeldte selskapene er LetsSayIt ApS, Lotto24 ApS og CM Network AS.

Forbrukerombudet har mottatt flere klager på de tre selskapene, og særlig på selskapet CM Networks AS, som også har operert under navnet Pointworld.

– Vi er glade for at danske forbrukermyndigheter slår ned på praksisen og prøver å sette en stopper for disse selskapene, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Lokker med premier og kampanjeprodukter

Klagene til forbrukermyndighetene dreier seg om at forbrukere har mottatt en sms eller en e-post med noe som ser ut som et svært godt tilbud på en iPhone, en Apple TV, et kamera eller en KitchenAid kaffemaskin. For å motta tilbudet måtte de betale et mindre beløp på typisk 1-29 kroner.

Andre har blitt lurt til å tro at de deltar i en konkurranse eller spørreundersøkelse på nett. Ved deltagelse ble forbrukerne opplyst om at de kunne vinne en premie dersom de betalte en liten sum, og oppga kortinformasjonen sin. I ettertid har forbrukerne automatisk blitt trukket opp til 499 kroner hver måned for et abonnement de aldri har blitt opplyst om og ikke inngått en avtale om.

Ikke første gangen

I 2015 gikk Forbrukerombudet ut og advarte mot svindelfakturaer fra blant annet Pointworld A/S. Siden Pointworld er et dansk selskap, sendte vi saken videre til danske forbrukermyndigheter, som nå har anmeldt selskapet.

I fjor anmeldte også danske forbrukermyndigheter syv andre virksomheter knyttet til abonnementsfeller, og i januar i år anmeldte de selskapet Lux Style for ulovlig avtaleinngåelse og fakturautsending.

Har du blitt lurt kan du finne råd om hva du bør gjøre her.

03.12.2019

Tannleger i utlandet villeier om prisar 

Tannlegebehandlingar i utlandet er populært, men fleire forbrukarar opplever at marknadsføringa kring tilboda er uoversiktlige og upresise. Forbrukartilsynet ber no bransjen ta grep.