Dagligvarebutikker slurver med prisingen

06.09.2016 — Stikkprøver i syv dagligvarebutikker viste at flere butikker slurver med prising av varene. Mange varer manglet pris eller hadde en annen pris i kassen enn på prisplakaten.
Bildet viser ei hylle fra en matvarebutikk hvor prisene ikke vises. På hyllen er det ferdigpakker med grøt.

DÅRLIG PRISMERKING: I dette tilfellet er den elektroniske hylleprismerkingen vinklet slik at kunden ikke kan se prisen uten å bøye seg helt ned til varen. Dette er ikke god nok merking, mener Forbrukerombudet. (Bildet er tatt under tilsynet)

Forbrukerombudet gjennomførte nylig et  tilsyn i syv dagligvarebutikker i Oslo. Formålet var å sjekke om butikkene oppgir pris på varene og om hyllemerkingen samsvarte med prisen i kassa. Vi sjekket også om kundene får oppgitt pris på varer i vareautomater, altså automater hvor man kan kjøpe blant annet reseptfrie legemidler, barberblader  og tobakksvarer.

Tilsynet viste at butikkene stort sett gir kundene sine god prisinformasjon. Men slurv og feilprising ble også avdekket:

  • I fem av de syv butikkene manglet det pris på over 20 varer. De fleste av varene som manglet pris befant seg i promoteringsstativer eller i stativer ved kassen.
  • Stikkprøver viste at plakatprisen på flere varer ikke samsvarte med prisen i kassen. I tre av butikkene var det avvik i positiv eller negativ retning på hver femte vare som ble sjekket.
  • I to butikker var det ikke oppgitt pris på alle varene i vareautomatene.

– Tilsynet viste at selv om butikkene stort sett gir kundene prisinformasjon, er det fortsatt slurv og mangler. Butikkene skal oppgi korrekt pris på alle varer på en tydelig måte, slik at kunden kan se hva varen koster før de legger den i handlekurven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Butikkene som ble sjekket er Extra Majorstuen, Coop Marked Bogstadveien, Coop Mega Bislet, Meny Bogstadveien, Kiwi Sorgenfrigata, Rema 1000 Industrigata og Bunnpris Bislet.

Elektronisk hyllemerking

Fem av butikkene hadde elektronisk hylleprismerking. Dette bidrar til at prisen i hyllen blir lik prisen i kassen. Men for at elektronisk hylleprismerking skal fungere på en god måte for kundene, må butikkene sørge for at prisskiltene er plassert og vinklet riktig, slik at prisen er godt synlig.

– De fleste butikkene er flinke på dette, men vi fant eksempler hvor merkingen ikke var god nok. Enkelte steder var prisskiltene vinklet på en slik måte at kunden måtte bøye seg helt ned til varen for å se prisen. Det er ikke godt nok, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Mangler pris på automatvarer

Forbrukerombudet sendte i februar brev til de største dagligvarekjedene, for å få deres forretninger til å prismerke varer fra vareautomater på en bedre måte. Dette tilsynet viste at to av de kontrollerte butikkene fortsatt ikke oppgir pris på automatvarene.

– Varene i disse automatene er ofte dyre, og kundene har krav på å vite hva de må betale før de kommer til kassen. Vi forventer at butikkene som ikke har dette på plass enda, fikser god og tydelig prisinformasjon så raskt som mulig, sier Nergård.

Forbrukerombudet har bedt de syv butikkene om å rette opp i manglene innen 19. september.

07.08.2019

Arendalsuka 2019 – Kroppspress i sosiale medier

Forbrukertilsynet arrangerer debatt om kroppspress i sosiale medier sammen med Medietilsynet og Barneombudet på Arendalsuka i år! Med oss har vi flere viktige og interessante stemmer. Hold av tidspunktet!