Blir du student høsten 2019? Husk å sette deg inn i skolekontrakten

17.07.2019 — Har du kommet inn på et nytt studie til høsten er det viktig at du setter deg inn i vilkårene til avtalen før du takker ja, spesielt om tilbudet er fra en privatskole.
Bildet viser en student med bøker i hånden og sekk på ryggen

Foto: Unsplash.com

Det er snart sommerferie og mange har allerede fått tilbud om ny studieplass til høsten. Noen venter fortsatt. Forbrukertilsynet oppfordrer alle nye studenter til å gå nøye igjennom kontrakten før de inngår en avtale.

Samordna opptak

Den 20. juli blir hovedopptaket fra Samordna Opptak tilgjengelig og de aller fleste søkere får svar på om de har kommet inn på ønsket studium. Har du søkt på privatskole utenom Samordna Opptak bør du være obs på betalingsfristen for privatskolen.

– Vi har flere ganger funnet at betalingsfristen for semesteravgift på enkelte privatskoler er blitt satt til før svaret fra Samordna Opptak har blitt publisert. Dette fører til at studentene blir låst til den første avtalen, før de vet hvilke andre skoler de har kommet inn på, sier nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli.

Sett deg inn i kontrakten

Før du inngår skolekontrakten er det lurt å sette seg inn i hvilke frister du må overholde:

• Når må du takke ja til skoleplassen?
  • Når du må møte opp til semesterstart – og mister du skoleplassen ved ikke å møte opp?
  • Hva er fristen for å betale skolepenger?
  • Hva er fristen for å si opp skoleplassen før skolestart?
  • Hva er fristen for å si opp skoleplassen dersom du ikke ønsker å fortsette etter første semester?
  • Sjekk om du har angrerett på avtalen, og når du eventuelt må bruke angreretten.

Du burde også sjekke hva det koster deg å avbryte studiet, både før semesterstart og underveis i semesteret. Sjekk også hvilke regler som gjelder for hvis du må avbryte på grunn av sykdom.

– En utdannelse kan koste flere hundretusen kroner, og er ofte en av de første store økonomiske avgjørelser unge forbrukere gjør. Derfor er det svært viktig at studenter setter seg inn i kontrakten, og unngår å havne i uønskede situasjoner, sier Øverli.

Veiledningen for privatskolers kontraktsvilkår finner du her.

Les også: Skal du bli student?

07.08.2019

Arendalsuka 2019 – Kroppspress i sosiale medier

Forbrukertilsynet arrangerer debatt om kroppspress i sosiale medier sammen med Medietilsynet og Barneombudet på Arendalsuka i år! Med oss har vi flere viktige og interessante stemmer. Hold av tidspunktet!