Arendalsuka 2019 – Kroppspress i sosiale medier

07.08.2019 — Forbrukertilsynet arrangerer debatt om kroppspress i sosiale medier sammen med Medietilsynet og Barneombudet på Arendalsuka i år! Med oss har vi flere viktige og interessante stemmer. Hold av tidspunktet!
Bildet viser Arednalsuka og mennesker

Foto: Flickr.com

Arrangementet finner sted på Thon Hotel Arendal tirsdag klokka 15.

I en undersøkelse om markedsføring og personvern i sosiale medier utført av SIFO viser det seg at hele 73% av ungdommer mellom 15 og 18 år har opplevd å motta reklame for slankeprodukter på sosiale medier. 48% sier de har opplevd å få reklame for plastisk kirurgi eller kosmetiske behandlinger som Botox og fillers.

Dette er urovekkende funn, men kanskje ikke overraskende? Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på internett, og særlig på sosiale medier. Med dette følger det høye krav til barnas digitale forbrukerkompetanse siden de må håndtere et stort markedsførings- og skjønnhetspress. I tillegg legger de igjen personopplysninger, som igjen brukes til å målrette markedsføring.

– Barn og unge bør slippe å utsettes for målrettet markedsføring av silikon, fillers og slankepiller, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth.

– Det er derfor viktig at bransjen selv bidrar til klare og tydelige retningslinjer, og at de forplikter seg til å følge dem, legger Haugseth til.

Flere tiltak er satt i gang for å redusere kroppspress i sosiale medier. Regjeringen jobber med lovendringer og bransjen utarbeider etiske retningslinjer. I debatten på Arendalsuka i år spør vi oss selv: I hvor stor grad bør ungdom beskyttes – og hvem sitt ansvar er det? Disse er medvirkende på arrangementet:

  • Inga Bejer Engh, barneombud
  • Mari Velsand, direktør, Medietilsynet
  • Elisabeth Lier Haugseth, direktør, Forbrukertilsynet
  • Morten Hegseth, journalist, VG
  • Kristine Ullebø, påvirker
  • Christianne Vadseth, medlem av UNGiDag-utvalget
  • Kamilla Knutsen Steinnes, SIFO
  • Helene Fiane Teigen, SIFO
  • Karin Andersen, SV

Vi håper på å se deg på debatten!

Har du spørsmål eller pressehenvendelser?  Ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Iver Kleiven på telefon 993 42 800 eller ik@forbrukertilsynet.no.

09.09.2019

Drosjene skal gi pristilbud uoppfordret

Forbrukertilsynet har nå sendt ut brev til alle de syv drosjesentralene i Oslo for å orientere om endringene i prisopplysningsforskriften som trådte i kraft i fjor. Samme brev vil snart gå ut til resten av landets sentraler.